USA-aftale holder ikke Widex-boss vågen
Det privatejede danske høreapparatfirma Widex har en ambition om at få en markedsandel hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA) på 10 procent. Det svarer til selskabets globale markedsandel. I dag er tallet 1,8 procent. Det skriver Ritzau Finans ifølge npinvestor.dk.
Forklaringen skal dels findes i, at Widex er i bunden af de store høreapparatproducenter. Dels at Widex først kom indenfor i varmen hos VA for tre år siden.
For at øge andelen bruger firmaet nu flere ressourcer på udvikling, så VAs audiologer bider mærke i firmaet – og andelen af markedet øges. For det har ikke været så let som ventet., medgiver Jørgen Jensen, Widex administrerende direktør.
Frygt for at ryge ud, næste gang VA indgår aftale, frygter han dog ikke.
- Det holder mig ikke vågen. Det er tre år siden, vi kom med, så den nuværende kontrakt udløber i 2019, og så skal den fornys. Jeg ser ingen faresignaler, der peger på, at vi ikke skulle være med der, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans
Widex er blandt andet på vej med brændselscelleteknologi. Første produkt ventes på markedet i 2018.