Demant kæmper stadig efter hackerangreb: Har påvirket alle forretningsområder
To uger efter høreapparatsproducenten blev ramt af cyberkriminalitet, er selskabet endnu ikke tilbage til normalen. Det oplyste Demant tirsdag i en selskabsmeddelelse.
- Vi har set en væsentlig forbedring i vores evne til at drive vores forretninger siden den 4. september, men vi er stadig ikke fuldt genetableret, og vi afventer stadig fuld adgang til systemer, som understøtter centrale funktioner, såsom R&D, finans samt salg og marketing, skriver Demant.
3. september blev virksomheden ramt af det, der på daværende tidspunkt blev betegnet som en it-infrastrukturhændelse. Dagen efter bekræftede Demant, at der var tale om cyberkriminalitet, og siden har man altså arbejdet på højtryk for at bringe systemerne i orden.
Alle områder påvirket
Demant skriver i meddelelsen, at angrebet har haft indvirkning på kerneforretningsprocesser i hele værdikæden, og både R&D, produktion og distribution er blevet ramt.
- Hændelsen har påvirket alle forretningsområder i varierende grad og med regionale forskelle. På tværs af vores engrosforretninger, som dækker høreapparater, diagnostik og høreimplantater, har vi oplevet forsinkelser i leverancer af produkter og været påvirket af vores mulighed for at modtage ordrer. I vores høreapparat-detailforretninger har mange klinikker i vores netværk ikke været i stand til at servicere brugere på normal vis. På trods af ibrugtagning af manuelle løsninger har vi ikke været i stand til at drive vores forretning med normalt aktivitetsniveau.
Regionale forskelle
Demants vigtigste produktions- og distributionsenhed ligger i Polen, og her oplyser Demant, at selve distributionscentret nu er i drift i normal kapacitet, mens produktionslinjen er under ramp-up og forventes tilbage på fuldt tryk ved ugens udgang. Der er generelt store forskelle på, hvor hårdt de forskellige regioner er blevet ramt, fortæller selskabet:
- På grund af tidspunktet, hvor vi blev ramt af cyberkriminaliteten, er genetableringen af vores it-systemer mere omfattende i Asien og stillehavsområdet, og vi har fortsat en væsentlig opgave med genetableringen her. Da vores primære produktions- og distributionsenhed befinder sig i EMEA, og eftersom denne region er den mest komplekse med mange lokationer og enheder, har vi også en større genetableringsproces i denne region, men her forløber genetableringen i højt tempo indtil videre. Nord-, Central- og Sydamerika var mindst berørt af hændelsen, og vores kommercielle drift i høreapparatforretningen er nu helt tæt på at være normaliseret. De andre enheder og forretningsområder i regionen følger snarligt efter.
Sikrer sig bedre
Demant forventer, at de resterende forretningskritiske systemer, applikationer og servere er gendannet inden for den næste måned, og virksomheden kan endnu ikke konkludere på hændelsens finansielle udvikling, lyder det. Analytikere har peget på, at Demant med stor sandsynlighed vil blive ramt på omsætningen, og man har da også sideløbende med genopretningen forsøgt at sikre sig mod, at noget lignende kan ske fremover.
- Mens vi gradvist har nået nye milepæle i genetableringen på tværs af gruppen, har vores globale it-organisation i et parallelt spor yderligere forbedret sikkerheden omkring it-infrastrukturen.