23948sdkhjf

Apple har sparket døren ind til et danskdomineret marked. Og det er faktisk gode nyheder

Mandag aften fik tre af Danmarks største selskaber en ny konkurrent. Apple vil lave høreapparater, og det glæder de danske giganter

Selvom Demant, GN Store Nord og WS Audiology er store selskaber, kan de på ingen måde måle sig med verdens mest værdifulde selskab, Apple. Og det har heller ikke været nødvendigt.

Men det billede ændrede sig en smule mandag aften, hvor Apple sparkede døren ind til høreapparatsmarkedet. Deres Airpod Pro 2 skal kunne fungere som et høreapparat, og det amerikanske selskab vil udvikle egne høretests, lød det i en storslået præsentation.

Alt dette vil ske i løbet af kort tid. Opdateringen lander i løbet af efteråret, hvis sundhedsmyndighederne tillader det.

Tirsdag blev det kvitteret med tørre hug til Demant og GNs aktiekurser, der dykkede cirka tre procent. Det skriver Electronic Supplys søstermedie, MedTechNews.

- Det er mere en bøvs end et jordskælv på det traditionelle høreapparatsmarked, siger Søren Løntoft Hansen. Han er senioranalytiker hos Sydbank.

Selvom man skal tage det seriøst, når Apple sætter sine hårdtpumpede økonomiske muskler bag indmarchen, tror han ikke, at de kommer til at ryste høreapparatsmarkedet. Det er trods alt Airpods, der forstærker lyden - ikke deciderede høreapparater.

- Det er nogle andre features ved Airpods, der gør, at man køber dem, siger han.

Omsætning hos klodens største høreapparatsvirksomheder:

  • Sonova (Schweiz): 29,8 mia. kr.
  • Demant (Danmark): 22,4 mia. kr.
  • WS Audiology (Danmark): 18,4 mia. kr.
  • GN Store Nord (Danmark): 18,1 mia. kr.
  • Cochlear (Australien): 8,7 mia. kr.

Kilde: Selskabers seneste årsrapport.

Avancerede høreapparater

MedTechNews har spurgt de store danske selskaber om mandagens lancering og udsigten til en ny konkurrent i supersværvægterklassen. Det får dem ikke til at ryste i bukserne. Tværtimod. Det kan være til deres fordel, lyder det.

"Vi ser således, at Apples – i øvrigt længe ventede og forudsete – indtræden i høreindustrien er et spændende tiltag, som sandsynligvis vil øge forbrugernes bevidsthed om, at høretab kan afhjælpes – og dermed forbedre adoption og onboarding – samtidig med at stigmatiseringen mindskes og tilgængeligheden forbedres", skriver GN Store Nord til MedTechNews og påpeger, at cirka 20 procent af de mennesker, som kunne have gavn af hjælp bruger høreapparat.

GN har produkter i samme marked, som Apple vil ind på: Det såkaldte “over the counter”-marked, hvor man køber høreapparatet uden en recept, som de mere avancerede modeller ellers kræver.

"GN er godt positioneret til at blive det næste skridt for Apple-brugere, der på sigt søger yderligere niveauer af personlig tilpasning, overlegne lydoplevelser og mere diskrete, brugbare og komfortable enheder."

WS Audiology, som også har “over the counter”-apparater, hilser den øgede opmærksomhed på høretab velkomment. Men ligesom GN påpeger WS Audiology, at selskabet har langt mere avancerede høreapparater end en Airpod.

"Når høretabet med tiden bliver mere udtalt, har mange brug for avancerede høreapparater, der er tilpasset af autoriserede høreapparatspecialister, som kan bæres hele dagen og understøtte forskellige behov - eksempelvis udfordrende situationer som gruppesamtaler i støjende omgivelser," skriver WS Audiology i et mailsvar.

Demant påpeger også, at intet i Apples præsentation tyder på en særligt specialiseret tilgang til høresundhed.

"Den aktuelle lancering ændrer ikke ved vores indstilling til behandling af høretab; vi mener, der skal professional behandling og innovative produkter til at give brugeren den rette løsning, hvorfor Demant heller ikke har et “over the counter”/Airpod-lignende produkt på markedet," skriver Demant.

Potentielle kunder

Søren Løntoft Hansen, senioranalytikeren hos Sydbank, samstemmer langt henad vejen med de store danske producenter.

- Audiologen er helt central for høreapparatsproducenterne, siger han.

Også selvom Apple kommer med en høretest?

- Uden at kende den helt præcise høretest hos Apple, har jeg indtryk af, at hos audiologen bruger man lidt mere komplekst udstyr.

De gamle producenters høreapparaters kvalitet bliver med andre ord langt højere end hos Apple.

Derudover påpeger Søren Løntoft Hansen, at Apples høreapparat stadig er en Airpod, og dermed ikke en konkurrent til danske producenter.

- Vi skal noget længere ud, før vi kan kalde det et decideret høreapparat.

Lige nu skal de danske producenter blot sole sig i det ekstra lys, der rettes mod høretab, for en af barriererne for deres salg er den manglende erkendelse af høretab hos de ramte. 

Og ifølge Søren Løntoft Hansen giver det et potentiale for flere kunder i biksen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047