Lysvirksomhed etablerer datterselskab: Sigter mod 50 tyske toplinjemillioner
Nordjyske Sackit har via egen webshop opbygget en solid forretning syd for grænsen. Nu tager designvirksomheden med etableringen af et datterselskab endnu et skridt ind på det tyske marked, og ambitionerne er høje. Målet er, at den tyske omsætning, der i dag lyder på 20 mio. kr. årligt, inden for de kommende år skal mere end fordobles.
– Vi er i høj grad lykkedes med vores digitale strategi, og Tyskland bliver allerede i år det største marked i vores onlineforretning, fortæller adm. direktør og medejer Peter Terkelsen, som fortsætter:
– Nu sætter vi yderligere fart på udviklingen gennem fysisk tilstedeværelse. Går EU ind i en recession, vil det selvfølgelig lægge en dæmper på væksten. Men gør vi det her rigtigt, tror jeg på, at vi kan nå en årlig omsætning på over 50 mio. kroner i Tyskland inden for de næste tre-fem år.
Tidligere Nordlux-direktør i spidsen
Peter Terkelsen trådte i sommeren 2021 ind i Sackits direktion ved siden af stifter Kristoffer Glerup. Her har han blandt andet tilført en omfattende viden om det tyske marked fra næsten 20 år som topchef for belysningsbrandet Nordlux og før det knapt 10 år med salg og indkøb hos Jysk og Bettenwelt.
Til opbygningen af den tyske organisation har Peter Terkelsen og Sackit allieret sig med den tidligere direktør for Nordlux i Tyskland, Martin Klasterka, som er indtrådt som direktør og partner i det nye Sackit GmbH.
– Martin Klasterka er den helt rigtige profil til at opbygge Sackit i Tyskland. Han har skabt imponerende resultater for Nordlux og har et omfattende netværk, som bliver et stort aktiv, når vi i den kommende tid skal i gang med at etablere os fysisk i landet, siger Peter Terkelsen.
Onlinesalg og fysisk tilstedeværelse
I Danmark har designvirksomheden skåret kraftigt ned for antallet af forhandlere for i stedet at satse på en kombination af direkte onlinesalg og tæt samarbejde med udvalgte partnershops, der fører det fulde sortiment.
En lignende model er på tegnebrættet i Tyskland, hvor enten partnershops eller showrooms i de fire-fem største byer skal understøtte en satsning på B2B-salg, herunder særligt til hoteller og restauranter. Ifølge Peter Terkelsen har Sackits særegne stil og multifunktionelle loungemøbler nemlig i særlig grad vist sig at appellere til de tyske erhvervskunder.
– Vi oplever allerede i dag, at tyske hoteller og restauranter bestiller direkte fra vores webshop. Men hvis vi for alvor vil have fat i markedet og de store ordrer, skal vi give kunderne en mulighed for at se og røre produkterne, inden de træffer en købsbeslutning. Det kan være via showrooms eller partnershops. Vi er lige nu i gang med en proces, der skal fastlægge den nøjagtige plan for vores ekspansion i Tyskland, fortæller Peter Terkelsen.
Sackit, der blev stiftet af Kristoffer Glerup i 2012, har siden kunnet bryste sig af uafbrudt omsætningsvækst, men i fjor måtte virksomheden skyde en hvid pind efter håbet om endnu en bundlinjerekord. Før skat lød 2021-resultatet på 2,4 mio. kr. mod 4,1 mio. det foregående år.