23948sdkhjf

Komponent-mangel: Bilindustrien faldt i søvn bag rattet

Da en række af verdens største bilproducenter i januar meldte ud, at flere fabrikker måtte lukke på grund af komponentmangel, så var det en sandhed med flere sider.

Ja, der har været ekstra-ordinær stor efterspørgsel på elektronik. Og ja, det betyder, at der ikke er ledig kapacitet at finde i de næste mange måneder.

Men, at bilproducenterne nu står med håret i postkassen, og må lukke fabrikker på grund af komponentmangel, er ene og alene deres egen skyld.

Det mener en af chipbranchens anerkendte analytikere.

- Problemet med bilindustrien er, at de ikke har forstået, at leadtime på produktionen af disse komponenter er meget lang. For bilindustrien taler vi fire til seks måneder. Og de opdagede alt for sent, at chípmarkedet overordnet set var i bedring, og de var endnu senere til at lægge ordrerne hos deres leverandører, sagde Malcolm Penn, der er stifter og CEO for analysevirksomheden Future Horizons, forleden i tv-programmet Money Talks på TRT World.

Just-in-time forsyningskæden sprang

Bilproducenterne har igennem mange år kostoptimeret produktionen med minimal lagerbinding via en just-in-time forsyningskædemodel, hvor mekaniske dele ankommer til bilfabrikken ganske kort tid inden monteringen. Der er praktisk talt intet lager.

Men den praksis går altså ikke i forhold til halvledere, hvor der er et hårdt loft over kapaciteten, og hvor producenterne ikke bare kan skrue op og ned fra måned til måned.

Slet ikke nu, hvor kapaciteten er fyldt helt ud på grund af massiv efterspørgsel på især forbrugerelektronik som computere, telefoner og fjernsyn.

- Bilproducenterne er så vant til at få mandat til deres just-in-time forsyningskæde-model, og det gik ikke op for dem i tide, at sådan fungerer det ikke med halvledere. Man skal bestille sine komponenter seks måneder, før man skal bruge dem, sagde analytikeren til tv-stationen.

- De er faldet i søvn bag rattet i den her forbindelse, sagde Malcolm Penn.

Det anslås, at bilindustrien vil blive afholdt fra at producere op imod en halv million biler på grund af, at de ikke har de komponenter, de skal bruge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078