Forbrugerrådet Tænk vil øge reklamations-retten på elektronik til seks år
Forbrugerrådet Tænk og bilejernes organisation FDM foreslår, at reklamationsretten hæves fra to år til seks år på hårde hvidevarer, biler, elektronik og andre produkter, der må forventes at holde længe. Det fortæller parterne i en pressemeddelelse.
I de kommende måneder skal politikerne i Folketinget bestemme sig for om købeloven skal ændres og her er længden på reklamationsretten et tema.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA, i 2018 viste, at størsteparten af det, der kategoriseres som varige forbrugsgoder, det gælder eksempelvis hårde hvidevarer og en rækker andre elektronikprodukter gik i stykker, når de var mellem to og fem år gamle.
Reklamationsretten er den periode, hvor man som forbruger har ret til at klage over et produkt, der går i stykker på grund af en fejl, der har været allerede, da man købte produktet.
EU-reglerne siger, at der minimum skal være to års reklamationsret, men alle EU-lande skal implementere nye regler på området og derfor har Justitsministeriet bedt et sagkyndigt udvalg se på, hvordan reklamationsretten bør se ud i Danmark.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk
I dag er der to års reklamationsret i Danmark uanset, hvilket produkt man har købt. Det vil Forbrugerrådet Tænk og FDM gøre op med, og organisationerne opfordrer nu politikerne til at indføre en differentieret reklamationsret på 6 år for større produkter, som fx hvidevarer, elektronik og biler, hvor man kan forvente længere holdbarhed - og 3 år for øvrige produkter.
- Det er åbenlyst urimeligt, at vi forbrugere kan bruge en masse penge på en vare, som må forventes at have en lang levetid, og at der så går et slags jerntæppe ned mellem os og vores adgang til at klage efter blot to år – også selvom der er tale om en fejl, der var på produktet fra starten, eller at produktet ikke har kunne holde til at blive brugt, siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.
- Vi lever i en klimakrise, hvor der er brug for en bæredygtig omstilling af vores liv. En længere reklamationsret vil, udover at være grundlæggende mere rimelig, kunne betyde, at det bedre vil kunne betale sig at producere mere holdbare produkter, og at flere forbrugere vil få repareret deres produkter, hvis de går i stykker, siger formanden.
Køber ikke præmissen
Argumentation om, at en øget reklamationsret vil skabe længere holdbarhed køber Dansk Erhverv ikke.
- Vi er ikke overbeviste om, at produkterne bare går i stykker til højre og venstre. De seneste tal, vi har fra Energistyrelsen om holdbarhed, siger, at hvidevarer holder mellem 10 og 14 år i gennemsnit. Så vi synes ikke, at der er evidens for, at de bare går i stykker inden for meget kort tid, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent ved Dansk Erhverv, til Ritzau.
- Vi har ikke set noget dokumentation for, at en længere reklamationsret vil føre til, at produkterne holder længere, siger Bo Dalsgaard.