Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt
Det kan synes meget svært at afslutte nye ordrer i en tid, hvor man ikke må besøge kunderne fysisk. Men den forhindring har målervirksomheden Kamstrup overvundet.
- Vi er lykkedes med i flere lande at vinde ordrer, hvor vi aldrig nogensinde har været ude og besøge kunden. Det er en situation, hvor der normalt er behov for at mødes fysisk og tale om produkterne og have dem i hånden, fortæller adm. direktør Kim Lehmann.
- Vi kører også kampagner. Så vi har bestemt ikke lukket vores salgsafdeling ned, siger han.
I stedet for de fysiske demonstrationer af produkter har Kamstrups salgs- og marketingfolk optaget videoer med demonstrationer af produkterne.
- Der er faktisk nogle af de kunder, som vi har fået gennem virtuelt salg, som har potentiale til at blive blandt vores Top-50 kunder, siger han.
Kamstrup producerer forbrugsmålere og måleløsninger til måling af vand, el og varme. De sælges i hele verden. Virksomheden har knap 1500 medarbejdere.
Indsats i Asien og Amerika
Kamstrup er i disse år i gang med en indsats for at ekspandere på de amerikanske og de asiatiske markeder.
- Vi har fortsat de aktiviteter, for vi skal også tænke på fremtiden efter coronakrisen. Vi har bare øget indsatsen på det virtuelle. Det er med videomøder eller bare med telefonmøder. Faktisk kan vores sælgere have flere møder, end de normalt har, fordi der ikke går så meget tid med kørsel. I nogle af de lande er der meget store afstande, siger han.
Erfaringer peger fremad
- Hvis man kigger på den længere bane, så peger erfaringerne under den nuværende krise på, at der er mange ting, der kan gøres anderledes. Jeg tror, at vi vil se en verden, hvor man bruger virtuelle møder meget mere. Der kan vi spare rigtigt mange penge. Men det kræver, at vi hjælper vores kunder til at have den virtuelle dialog. Der er mange lande for eksempel i Afrika, hvor man ikke er vant til virtuelle møder.