Uenigheder om koncept spændte ben for Better Place-direktør
Ifølge kilder i og tæt på den danske udgave af elbilprojektet Better Place er det intern splid og et alt for rigidt koncept, der er årsag til direktør Jens Mobergs exit tidligere på ugen.
Nu har kilder i og tæt på Better Place afsløret over for Berlingske Business, at selskabet er splittet af interne skærmydsler. Ingen af kilderne har dog ønsket at stå frem med navns nævnelse, oplyser avisen.
McDonalds-agtigt koncept
Stifter af Better Place, Shai Agassi har ønsket at skabe et McDonaldsagtigt-koncept for udrulningen af elbiler, hvilket betyder, at konceptet er det samme uanset geografisk lokation. Et forhold direktør Jens Moberg flere gange har opponeret i mod.
Ifølge Jens Moberg ville Better Place med et fastlåst koncept rende ind i problemer på en række strengt regulerede markeder som fx Danmark. Derfor har han gennem længere tid forsøgt at overbevise Shai Agassi om, at konceptet skal tilpasses lokale forhold, såfremt det skal være levedygtigt. Det er ikke lykkedes, og det skulle efter sigende være årsag til Mobergs farvel.
Udover ovenstående kritik fastslår kilder over for Berlingske Business, at Shai Agassi – en tidligere software-mand – ikke har forståelse for eller forstand på de enorme infrastrukturelle udfordringer, der ligger i et projekt som Better Place.
Stort nederlag for Better Place
I løbet af et år har Better Place mistet tre direktører. Sidste sommer forlod Lars Torpe Christoffersen posten som finansdirektør efter mindre end en måned, og nu forlader Jens Moberg og kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen også selskabet.
- Det er et stort nederlag for Better Place, at de nu mister både topchef og kommunikationschefen. Selskabet har fået nogle meget alvorlige ridser i lakken, og det vil unægteligt svække tilliden hos investorer og kommende kunder. Selskabet blev lanceret meget storslået, og har haft megen medvind. Nu går den anden vej, og det går hurtigt, siger en kilde tæt på projektet.