23948sdkhjf

Dansk powerbox sætter ekstra fart på Porche

Herning-virksomheden HP Electronik har udviklet en boks, der er i stand til at styre og regulere al el i en bil.
HP Electroniks powerbox fik for alvor sin ilddåb hos Porche for 1½ år siden og kan blandt andet skrive 24-timers løbet Le Mans på sin track-record.

Og der er da også en grund til, at tyskerne er faldet for den danske elektronik og har valgt at bruge den i sine sportsvogne.

Overvåger alt der bruger strøm
- Der er tale om en boks, der styrer alt elektronik i racerbilen. Den kan styres via CAN-bus og overvåge alt, hvad der bruger strøm. Derudover kan den afsløre fejl og ofte også afhjælpe dem, forklarer Hans Hartmann Petersen fra HP Electronik.

- Boksen vejer 736 gram, men til gengæld så kan man fjerne en mængde stik, ledninger, kabler, relæer, connectorer osv. fra bilen, uddyber han.

Det giver en klar forsimpling af det elektriske system i bilen, hvilket blandt andet udnyttes til at spare tid, når bilen skal i pit. I stedet for manuelt at sætte tænding på bilen, tænde lys og sætte bilen i gear, når køreren skal tilbage i løbet, kan det hele gøres automatisk med powerboxen. Det er selvfølgelig kun brøkdele af sekunder, der kan spares - men det hele tæller i racerløb.

Finder selv fejlen
Fordelen ved HP Electroniks system er, at det er nemt at sætte op og administrere, og derudover kan det bruges til at programmere sig ud af en række mulige defekter i bilens elektriske system.

- Det er hurtigt at finde fejlene i de elektroniske systemer. Det opsamler hele tiden data, der kan afsløre fejl. Det geniale er så, at systemet selv kan sørge for at lade andre systemer tage over, hvis der opstår simple svigt, lyder det fra Hans Hartmann Petersen.

Det er blandt andet gennem sit eget team; Hartmann Racing, at han har udviklet produktet, og i det hele tage bliver DTC-holdet brugt til at afprøve nye og innovative ideer på den elektroniske front.

Flere bilmærker på vej
Det er dog ikke kun Porche, der har kastet deres kærlighed på HP Electroniks komponenter. Bilmærker som Toyota, Volvo, Vauxhall, Ford og Pagani har også benyttet powerboxen, og flere er ifølge Hans Hartmann Petersen på vej.

- Men det er ikke kun i racerbiler, at produktet har potentiale. Det vil sagtens kunne bruges i fx lystbåde, lastbiler eller almindelige biler med meget ekstra udstyr, som fx politibiler. Det er et godt koncept, der kan bygges videre på, siger han.

Han forklarer, at salget går godt, og at tilbagemeldingerne fra de respektive racing-team har været overordentligt positive. Og ikke helt uvæsentligt, så har der endnu ikke været et eneste nedbrud på de installerede bokse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062