Oticon vendte skuden med brugervenligt design
Viden og design går hånd i hånd, når Oticon udvikler høreapparater. I dag er apparatet online, og i morgen styrer vi høreapparatet med tankens kraft
Inden for en radius af 20 kilometer ligger Oticon, Widex og GN Resound. Tilsammen sidder på de næsten af halvdelen af verdensmarkedet for høreapparater. Oticon er kendt som et designmæssigt globalt brand indenfor høreapparater. Oticon var kendt som høreapparaternes Rolls Royce. Stabil, robust, og høj kvalitet, men også lidt tung, kluntet og knap så smart. Det rygte har Oticon arbejdet stenhårdt på at ryste af sig de seneste 20 år. Seneste skud på stammen er Oticon Opn.
Det fortæller Claus Nielsen, fra Eriksholm Research Center lige syd for Helsingør. Det er Oticons forskningscenter, hvor forskere fra ind- og udland konstant forsøger at blive klogere på lyd og hørelse.
- Det er reelt først inden for de sidste 20-25 år, at vi er begyndt at tænke design og brugerfunktionalitet inden i Oticons apparater. Tidligere har Oticon lavet de teknisk mest avancerede og robuste høreapparater. Ulempen var så at de var grimme og store, siger Claus Nielsen.
Først skridt i den proces var at skrue ned for størrelsen på høreapparatet, så de fulgte med konkurrenterne. Med Delta-apparatet fra 2007 blev design for alvor et parameter, og Delta-modellen hev den ene designpris hjem efter den anden.
- I løbet af en årrække fik Oticon vendt op og ned på vores forsknings- og udviklingsarbejde. Tidligere har man fokuseret på at levere så højteknologiske apparater, men uden at tage hensyn til dem der faktisk skulle bruge apparaterne. Nu er brugerne kommet meget mere i fokus, uden at man går på kompromis med den vidensbaserede forskning, der ligger bag de endelig produkter, siger Claus Nielsen.
Styret af hjernen
I takt med at processorkraften i høreapparaterne chips vokser så hurtigt, at de teknologiske muligheder reelt er uanede.
- Udviklingen går enormt hurtigt. Noget af det, vi arbejder med, er, om man kan styre eksempelvis et høreapparat via tankens kraft. Det kan lyde bizart, men vi skal heller ikke mange år tilbage, før ingen troede på selvkørende biler, siger Claus Nielsen.
Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.