Fuld fart på indtjeningen i at sælge fartpiloter
Der er åbenbart ikke installeret fartpilot i regnskabsafdelingen hos det danske elektronikfirma Lindgaard/Pedersen, der gør sig i bl.a. at sælge fartpiloter til eftermontering. Roskilde-virksomheden kan i hvert fald notere et plus på bundlinjen på små 4 mio. kr. – mere end en fordobling i forhold til sidste år.
Det kan måske undre, at der kan tjenes så mange penge på et produkt, der efterhånden er standardudstyr i selv de mest prisbillige bilmodeller. Men adm. direktør Henrik Haven har et par gode forklaringer.
- Der er ingen tvivl om, at af eftermonterede fartpiloter til privatejede personbiler for længst har toppet. Men så vi fundet andre veje, og der er flere forhold, der forklarer det på alle måder yderst tilfredsstillende resultat, lyder det fra direktøren.
Der kan nemlig stadig sælges eftermonterede fartpiloter, men det er til leasing- og flådebiler.
- Med den stramme lov om vanvidskørsel har flere leasingselskaber investeret i vores dynamiske fartpilot, der sikrer, at en bil ikke kan køre hurtigere end den tilladte hastighed. Fartpiloten kan dog indstilles til at acceptere hastighedsoverskridelser på fx 10 procent.
Det er eksterne data fra fx Google Maps eller TomTom, der forsyner fartpiloten med disse data.
- Fartpiloten kan også sænke accelerationsevnen i fx en elbil. Det kan spare på dæksliddet, forklarer Henrik Haven.
En anden forklaring på det positive resultat er, at Lindgaard/Pedersen også leverer også sine fartpiloter andet en personbiler: det gælder til lastbiler og de såkaldte distributionsbiler på gule plader, altså varevogne til fx postselskaber og pakkeleverandører overalt i Europa. Faktisk udgør eksport omkring halvdelen af omsætningen.
- En meget efterspurgt funktion hos flådeejere af distributionsbiler er muligheden for at sætte fartbegrænsning på hastigheden i bakgear. Disse flådeejere har på den måde drastisk fået nedsat antallet af parkeringsskader, der er opstået ved lift for kækt brug af bakgearet, siger Henrik Haven.
Når det fælder leverancer til lastbiler, oplyser Henrik Haven, at Lindgaard/Pedersen faktisk er på produktionsbåndet hos to lastbilproducenter. Han vil dog ikke fortælle hvilke. Det gælder også deres kundeliste.
- Vi har kunder der er på Forbes 500. Men en af formålene med at benytte vores produkter er faktisk for at undgå opmærksomhed. Det er jo ikke god reklame for en virksomhed, hvis en af deres chauffører bliver taget i vanvidskørsel, eller at deres biler er involveret i en lang række parkeringsskader. Den diskretion respekterer vi naturligvis.
Lindgaard/Pedersen har bare syv ansatte og holder til i Roskilde.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 11,7 | 8,1 | 9,7 |
Resultat af primær drift | 5,1 | 1,8 | 3,3 |
Resultat før skat | 5,1 | 1,8 | 3,5 |
Årets resultat | 4,0 | 1,4 | 2,7 |
Balancestatus | 8,5 | 6,2 | 5,9 |
Egenkapital | 5,5 | 2,9 | 4,2 |
Antal ansatte | 7 | 7 | 7 |
Kilde: CVR |