Uro giver vækst: Sjællandsk firma ser sit marked vokse med milliarder
Den sjællandske forsvarsleverandør Invisio nåede hidtil usete højder i 2024 med en milliardomsætning, og meget tyder på, det kommer til at fortsætte.
Det spår CEO Lars Højgård Hansen, der fra sin stol i Hvidovre kan se Nato-landene skrue mere og mere op for forsvarsbudgetterne i disse år.
- Det er en ny situation i Europa, hvor vi skal forberede os på, at der ikke bare er fred. Men det giver os nogle andre muligheder, fordi det gør, at hvert land skal investere kraftfuldt, siger Lars Højgård Hansen.
Invisio, der har 273 ansatte, leverer udstyr til kritiske kampmiljøer. Det drejer sig blandt andet om kommunikationsudstyr til soldater og politifolk på jorden og til kampvogne. Desuden har de for nyligt opkøbt britiske UltraLynx, en platform til at samle forskellige kommunikationsformer, herunder også levende billeder og kort.
Lars Højgård Hansen kalder den moderne soldat for "en lille datacentral".
- Man opererer simpelthen bedre, når man har god kommunikation. Og der er det vores opgave at få så stor en andel af markedet for den kommunikation, som vi kan, siger direktøren.

Stor vækst i samlet marked
Netop Invisios marked blev også berørt i forbindelse med lanceringen af årsrapporten i sidste uge.
Her lød det, at Invisio nu estimerer det samlede marked for kommunikationsudstyr til kritiske miljøer til at have en årlig værdi på 25 milliarder svenske kroner - en opjustering på 11 milliarder svenske kroner.
Invisio leverer systemer til at bred vifte af segmenter inden for kritisk kommunikation. Det indebærer blandt andet headsets/høreværn til kampsituationer og intercom-systemer, altså systemer der udsender og modtager signaler fra forskellige enheder.
Lars Højgård Hansen understreger, at der i forhold til markedets størrelse er tale om et internt estimat, men det er ikke desto mindre en markant forøgelse. Ifølge direktøren skyldes det, at "der er sket meget siden da", med henvisning til seneste estimat fra 2017. Og desuden har priserne taget et enormt spring, hvilket kommer Invisio til gode.
Og behovet kommer fortsat til at være der, efter Donald Trump nok en gang er præsident i USA.
- Vi ser nogle store muligheder for at kunne fortsætte med at vokse.
Og det er der ikke lavet om på efter Trumps ankomst i Det Hvide Hus?
- Nej, tværtimod.
Invisios kunder tæller blandt andet det britiske, danske og franske forsvar.
Invisio får produceret sine produkter hos en række forskellige underleverandører i Europa. Ifølge Lars Højgård Hansen giver det Invisio mulighed for at skalere sin produktion hurtigt i modsætning til hvis de selv havde produktionen.
Virksomheden er stiftet i 1999 og er i dag noteret på børsen i Stockholm. Blandt aktionærerne er William Demant Fonden, Swedbank, investeringsbanken SEB og ATP.
2024-regnskabet bød på en omsætningsfremgang på 46 procent til 1,8 milliarder svenske kroner med en bundlinje på 306 millioner ditto. Det svarer til cirka 1,2 milliarder kroner i omsætning og 203 millioner kroner i årsresultat.
Invisio og Lars Højgård Hansen oplyser ikke de præcise forventninger til den videre vækst.
Flere nyder godt af oprustning
Invisio er ikke den eneste leverandør, der for tiden laver en god forretning på de øgede forsvarsbudgetter verden over.
Eksempelvis har den nordjyske virksomhed Mydefence, der leverer anti-drone-udstyr, de seneste år opnået så stor succes, at man i fjor blev solgt i en stor trecifret millionhandel til britiske Bridgepoint. Ligeledes har virksomheden for nyligt indviet en stor udvidelse af produktionen, der tidobler produktionskapaciteten.
Et andet eksempel er Terma, der sælger blandt andet radarsystemer til forsvarer. Virksomheden rekordomsatte i seneste regnskabsår for 2,6 milliarder kroner med en bundlinje på 228 millioner kroner.
Ligeledes har Weibel Scientific gennem flere år vokset. Virksomheden, der leverer doppler-radarer til blandt andet missil- og droneforsvar, har for nyligt ansat Peter Røpke som direktør og forventer at omsætte for 2,5 milliarder årligt inden 2030.