Xtel på vej mod tredje gazelle
Den nordjyske telekom-virksomhed vil nu sprede sin viden ud på nye brancher for at fastholde væksten.
- Vores kunder inden for mobilindsutrien har haft succes de seneste år, og vi er vokset med dem. Mobilindustrien generelt har haft det godt de seneste år med smartphone-bølgen, der virkelig har sat skub i markedet, og det har smittet af på os, siger administrerende direktør Torben Lund Clement.
Både i 2010 og 2011 blev Xtel udnævnt til gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen, og selv om 2012-regnskabet endnu ikke er færdigt, kan Torben Lund Clement allerede nu afsløre, at en tredje pris er på vej.
Tog de bedste softwarefolk
Xtel blev grundlagt i 2005, da telekom-virksomheden Maxon valgte at lukke sin afdeling i Aalborg. I stedet så Torben Lund Clement sit snit til at åbne egen virksomhed, og han ansatte straks tre af kollegerne fra Maxon.
- Jeg tog de bedste softwarefolk med mig derfra og startede Xtel. I starten fik vi selvfølgelig mest opgaver inden for mobilindustrien, men vi begyndte også at kigge på andre brancher, og i 2007 fik vi den første opgave i energisektoren, fortæller Torben Lund Clement.
I de første år var virksomheden en ren konsulentvirksomhed, men den har stille og roligt udviklet sig hen i retning mod at blive et decideret udviklingshus, der tilbyder kunderne at tage deres opgaver fra ide til prototype.
Vil sprede kundekredsen
I dag er det stadig mobilindustrien, der fylder mest hos Xtel, men Torben Lund Clement har en klar ambition om at sprede kundekredsen lidt mere i fremtiden.
- Den viden, vi har, er ikke så speciel, at den kun kan bruges i mobilbranchen, så den kan sagtens spredes ud over flere brancher. Og den succes vi har haft i mobilindustrien gør, at der nu er luft til at kigge andre steder hen, siger han, og fortsætter:
- Udover energisektoren, hvor vi allerede har en del kunder, kigger vi en del på velfærdsteknologi, hvor vi forsøger at gøre os synlige. Det er et voksende område, som giver os mulighed for at arbejde med andre ting, end vi er vant til og blandt andet også lære meget om, hvordan man forstår brugere og deres behov.
Vil vokse 20 procent årligt
Som en del af det velfærdsteknologiske område har Torben Lund Clement også forventninger om at kunne finde nye kunder inden for medico-industrien – især i forbindelse med bygningen af Aalborgs nye supersygehus kun få hundrede meter fra Xtels domicil i det østlige Aalborg.
- Derudover kigger vi også på Norge, hvor der måske er nogle muligheder inden for deres olieindustri, forklarer Torben Lund Clement.
- Målet er en stigning på 20 procent i omsætning om året i de kommende år. Og så har vi et mål om, at vi skal have lidt mere balance i de typer af kunder, vi henvender os til, slutter han.