Phase One hædret med vækstpris
Fokus på salg og indtjening frem for en børsnotering var den helt rigtige opskrift på international vækst for kameraproducenten Phase One.
- Vi har oplevet en positiv udvikling i Købehavn de sidste to år, hvor antallet af vækstvirksomheder er steget pænt. Årets deltagerfelt i konkurrencen er rigtig stærkt, og det var en fornøjelse at kunne overrække prisen til Phase One, som nu går videre til landsfinalen i Bella Center, siger Carsten Collin, direktør for Entrepreneur Of The Year.
Københavnske virksomheder i vækst
Hos Dansk Erhverv glæder chefkonsulent Ulla Brandt sig ligeledes over fremgangen i regionen. De københavnske virksomheder klarer sig rigtig godt i forhold til resten af landet.
- Hovedstadsvirksomhederne er i en klasse for sig. De har et godt blik for det internationale marked, og de arbejder meget professionelt. Det afspejler sig klart i deres evne til at skabe vækst. Dette gør sig særligt gældende hos Phase One, og det er imponerende og ikke mindst velfortjent, at netop den virksomhed løber med prisen, udtaler Ulla Brandt.
Hun hæfter sig ved, at Phase One har formået at fastholde og udvikle arbejdspladser i Danmark på trods af sin helt igennem globale vækststrategi.
Phase One har succes med turn-around
Det har fra den spæde begyndelse for 18 år siden været Phase Ones vision at være verdens førende producent og distributør af bagstykker, kameraer og linser til professionelle medium format kameraer. Efter en turn-around med fokus på salg og indtjening er det nu lykkedes.
Manden bag den succesfulde turn-around er administrerende direktør Henrik O. Håkonsson, der, siden han indtrådte i virksomheden i 2001, har ført Phase One ind på en klar vækstkurs.
Virksomheden har stærkt fokus på innovation og har haft stor succes med deres ”Open platform”-koncept, som i al sin enkelthed går ud på, at kameraer, linser og bagstykker er udviklet på en sådan måde, at de kan bruges sammen med produkter fra andre producenter.
99 procent globalt eventyr
Med kun en lille andel af sin omsætning fra det danske marked er Phase One i sandhed en global spiller. Virksomheden har med stor succes gjort op med en ellers velkendt strategi om at sikre et hjemmemarked, inden man går globalt.
Den helhjertede globale strategi har betydet, at Phase One i dag har 80 ud af verdens 100 bedste og mest anerkendte fotografer som kunder. Globalt set er markedsandelen tæt på 50 procent, mens den i Japan er på hele 80 procent.
- Phase Ones globale eventyr er helt i tråd med dette års tema i Entrepreneur Of The Year: ”En verden af muligheder”. I år sætter vi blandt andet fokus på virksomheder, der har formået at se og udnytte den globale verdens muligheder, og det må man sige, at Phase One har, udtaler Carsten Collin.
Skarp modstand fra konkurrenterne
Phase One er ikke den eneste virksomhed i Region København med flotte vækstrater. De øvrige nominerede var:
- Claus Meyer Holding A/S, en anerkendt madkoncern med kokken Claus Meyer i spidsen.
- Conscia A/S, der designer, implementerer og servicerer moderne, intelligent it-infrastruktur baseret på de nyeste og mest avancerede produkter.
- Netcompany A/S, der leverer forretningskritiske it-løsninger og rådgivning samt hjælper kunderne med at opnå markante forretningsfordele og effektiviseringer ved at udnytte den nyeste teknologi.
- Milestone Systems A/S, der er en softwarevirksomhed med vokseværk, og som bevæger sig frem med syvmileskridt i forhold til resten af markedet.
- SteelSeries ApS er førende producent af spiludstyr lige fra headsets, tastaturer og mus til controllere, overflader og software til computerspillere.