Forsyningsfrygt giver travlhed hos nødstrømsspecialist
Energikrisen har fået interessen for nødstrøm til at eksplodere. Frygten for periodevise nedlukninger af strømmen giver ekstraordinær travlhed hos PM Energi i Brønderslev.
Det er et bredt udsnit af virksomheder i dansk industri, der nu vil gardere sig mod mulige forsyningssvigt, og efterspørgslen på serviceeftersyn af nødstrømsanlæg og UPS er samtidig steget voldsomt, fortæller direktør hos PM Energi Carsten Madsen.
Han ser ind i en vinter med overordentlig heftig aktivitet.
- Rigtig mange virksomheder vil have sikkerhed for at deres nødstrømsanlæg virker optimalt. Vores servicefolk ligger vandret for at lave eftersyn, siger Carsten Madsen.
PM energi oplevede i forvejen en stærkt stigende bevidsthed om korrekt servicering af nødstrøm, men nu er temaet for alvor kommet tæt ind på livet af mange.
- Der står desværre stadig en del nødstrømsanlæg rundt omkring, der ikke er blevet serviceret gennem årene. Det er en kæmpe chance at tage, hvis strømmen forsvinder. Heldigvis reageres der nu, selvom det er på en trist baggrund og i ellevte time, siger Carsten Madsen.
Forbereder sig på ny virkelighed
Udover den markante travlhed i serviceafdelingen bliver PM Energis salgsingeniører i øjeblikket kontaktet flere gange om dagen af virksomheder, der vil vide om deres nødforsyning er tilstrækkelig og tidssvarende.
Dertil kommer forespørgsler fra en række store koncerner og forsyningstunge offentlige institutioner, som ønsker at udvide nødstrømmen for at være garderet til fremtidige udfordringer.
- Vi sender virkelig mange tilbud afsted. Det er tydeligt, at de teknisk ansvarlige er ekstra opmærksomme på nødforsyningen. De går deres behov igennem med en tættekam, og er begyndt at forberede sig på en ny virkelighed, hvor meget kan ske. Det aktuelle scenarie, hvor strømmen måske er væk i to timer ad gangen, er ret skræmmende. Der kan være uendeligt mange strømafhængige kilder, der bliver påvirket ved udfald i forsyningen, siger Carsten Madsen.
Kortere betænkningstid
At flere virksomheder og institutioner har valgt at fremskynde opgraderingen af deres nødstrømsløsninger, hænger ikke kun sammen med energikrisen, men også de fortsatte udfordringer i forsyningskæderne, fortæller Carsten Madsen.
Længere leveringstider på elektriske komponenter er blevet en del af hverdagen, og det gør beslutningsprocessen kortere, når der skal investeres i nyt.
- Vi har i år købt markant mere ind til lager end vi plejer. Vi holder en fornuftig leveringstid, men det er en hårfin balance. Vores tilbud går generelt hurtigere i ordre, da mange kunder har de samme udfordringer som os. Derfor handler de nu. Der kan nemt ske noget uventet, og det bekræfter de aktuelle energiudfordringer, slutter Carsten Madsen.
Forberedt på travlhed
En travl vinter med efterspørgsler fra nær og fjern på såvel service på eksisterende anlæg samt opgraderinger af selvsamme anlæg og endda helt nye anlæg har PM Energi forberedt sig grundigt på.
Arbejdsstyrken er udvidet med nye kolleger i både Brønderslev og Sjællandsafdelingen i Hedehusene.
- Vi har haft travlt hele året, så det var nødvendigt med ekstra ressourcer på mandskabssiden. Og det er især nødvendigt, som verden ser ud nu, siger Carsten Madsen.