Cleantech trækker udenlandske studerende til Danmark
Studerende fra hele verden strømmer i disse uger til Danmark for at lære om energiteknologi. Og energikæmperne øjner hermed mulighed for at udvide sine rekrutteringsmuligheder.
Sommerskoleprogrammet består af fire intensive kurser med hvert sit teknologispor. De studerende lærer om enten vind, el, fjernvarme eller biobrændsel.
Studerende: Danmark er et laboratorium
Francesco Del Vecchio er en af de studerende, som har valgt at bruge to uger af sin sommerferie i Danmark. Her skal han studere integration af vind i energisystemet, og det er en enestående mulighed, siger han:
- Jeg har længe drømt om at komme til Danmark, som er årtier foran andre europæiske lande, når det gælder cleantech. Her er et stærkt uddannelses- og forskningsmiljø, flere af verdens førende virksomheder i branchen og nogle politiske visioner, som gør det til en ekstrem interessant case. På mange måder kan man sige, at landet er et udviklingslaboratorium for grøn teknologi.
Francesco læser til ingeniør på et universitet i Italien og satser på en karriere i vindindustrien. Når han er færdiguddannet vil han søge job i Danmark.
Virksomheder på talentjagt
De studerende følger et intensivt to-ugers forløb, og de undervises blandt andet af specialister fra virksomheder, som omfatter Vestas Wind Systems A/S, Siemens Wind Power A/S, Dong Energy A/S, Novozymes A/S og Grundfos A/S.
Per Hessellund Lauritsen arbejder til daglig som forskningschef i Siemens Wind Power, men deltager i disse uger i de studerendes sommerskole. Han fortæller, at ingeniørsommerskolerne er med til at synliggøre dansk højteknologisk knowhow.
- Vi vil gerne være med til at stimulere en interesse for vindenergi blandt unge ingeniørstuderende. Sommerskoledeltagerne er vigtige ambassadører for os. De kan være med til at udbrede kendskabet til vores virksomhed og ekspertise, og det kan udvide vores fremtidige rekrutteringsmuligheder i udlandet, siger han.
Ingeniørsommerskolerne har et begrænset antal pladser og optager derfor ansøgere på baggrund af tidligere studiepræstationer og motivation for at deltage.