Virksomheder vil være mere produktive
Danske virksomheder øger indsatsen for at blive mere produktive. De høje omkostninger herhjemme og den hårde konkurrence på det globale marked får nu i højere grad erhvervslivet til at vende blikket mod, hvad de selv kan gøre for at producere mere for pengene.
- Det er glædeligt, at så mange af deltagerne i undersøgelsen svarer, at deres virksomheder i høj grad eller meget høj grad har fokus på at øge produktiviteten og dermed kan sikre at deres virksomheder bevarer konkurrencekraft, siger chef for ledelsesudvikling og produktivitet i DI, Jens Kristian Jørgensen.
Produktivitetsgevinster i administrationen
Resultaterne af produktivitetsundersøgelsen blev præsenteret onsdag på DI’s årlige konference om produktivitet, hvor mere end hundrede virksomheder er repræsenteret.
Undersøgelsen viser, at virksomhederne nu i højere grad er gået på jagt efter produktivitetsgevinster i administrationen, hvor det før var produktionen, der blev set efter i sømmene.
Størst fremgang med Lean
Samtidig fremgår det af undersøgelsen, at de virksomheder der oplever den største fremgang i produktiviteten er virksomheder, som følger Lean-filosofien, der oprindeligt stammer fra Toyota-fabrikkerne i Japan.
Men på baggrund af undersøgelsen konstaterer DI også, at der stadig er gevinster at hente.
Uudnyttet potentiale
- Vi kan se, at der er et stort uudnyttet potentiale. 24 procent af virksomhederne har svaret, at de kun i nogen grad eller mindre grad har fokus på produktivitet. Disse virksomheder har mulighed for at forøge deres konkurrenceevne, ved at have større fokus på at forbedre deres produktivitet, siger Jens Kristian Jørgensen.
Over 400 virksomheder har medvirket i DI’s Produktivitetsundersøgelse 2012.