Atkins skal projektere jernbaneudvidelse i Stockholm
Trafikverket har valgt Atkins i Sverige som rådgiver på Projekt Mälarbanan.
Svenske Trafikverket har valgt Atkins til at projektere og planlægge linjeføringen i projektet. Atkins i Sverige er en del af Atkins Danmark, hvorfor opgaven også vil involvere mange danske baneingeniører.
Projekt Mälarbanan indebærer udvidelse fra to til fire spor på strækningerne Tomteboda–Huvudsta og Duvbo–Barkarby nordvest for Stockholm, så fjern- og regionaltog ikke længere skal køre på samme spor som pendlertog og dermed kan komme hurtigere frem uden at skulle vente på pendlertogenes stop ved alle stationer.
Læs også: Atkins skal renovere lokalbane i Oslo
Visse steder skal banen rettes ud, så togene kan køre hurtigere, ligesom der skal desuden bygges tre nye pendlerstationer på strækningen og en række nye vej-, gang- og cykelbroer. Udvidelsen af Mälarbanen er budgetteret til at koste 10,7 milliarder svenske kroner (næsten 9 milliarder danske kroner). Byggeriet igangsættes i år. Atkins del af projektet forventes at vare frem til foråret 2014, hvor de første 12 måneder går med projektering og planlægning af linjeføringen.
Markedsdirektør for bane i Atkins Danmark Eva C. Rindom fortæller, at en væsentlig udfordring bliver at gennemføre projektet uden at forstyrre de tusindvis af daglige pendlere mellem Mälardalen og Stockholm, der til gengæld kan se frem til en væsentligt forbedret forbindelse, når projektet er gennemført.
Hun er naturligvis glad for, at Atkins vandt opgaven:
- At Atkins er valgt som rådgiver på Mälarbanen passer godt til vores vision om at være Skandinaviens bedste rådgiver inden for jernbaneløsninger, siger Eva Rindom.