EMS'ere mærker skvulp: Komponent-mangel hos bilproducenter kan udløse tsunami
Der er ikke generel knaphed på komponenter i den danske del af ems-branchen lige nu. Men mørke skyer trækker op i horisonten.
På nogle områder oplever man længere leveringstider og højere priser, og på andre områder lukker bestillingsvinduerne hos distributørerne nu hurtigere end normalt.
Det viser svar fra en rundringning foretaget af Electronic Supply.
Bilfabrikker lukker ned
Store bilproducenter som Ford, Toyota, Volkswagen, Nissan og Fiat Chrysler har måttet indstille produktionen, da man ikke kan skaffe komponenter nok på nuværende tidspunkt.
Komponentlagrene er tømt efter en periode med høj produktion i branchen, hvor der lægges mere og mere elektronik i bilerne. Og sideløbende har der været rekordstor efterspørgsel på blandt andet forbrugerelektronik i 2020.
Det er ikke umiddelbart de samme komponenter, der anvendes i bilelektronik som i andre dele af elektronikverdenen. Der er særlige krav til automotive-komponenter, der typisk også er dyrere end standardkomponenter.
Allokerer til automotive
Men begge typer komponenter produceres på de samme fabrikker, og hvis fabrikkerne flytter fokus til automotive og allokerer mere kapacitet til bilbranchen, så kan det komme til at betyde, at mange ems'ere vil opleve komponentmangel.
- Det, vi oplever lige nu, er bare små skvulp. Men hvis fabrikkerne, der fremstiller komponenterne, skifter fokus til automotive-komponenter, vil effekten for os ems'ere være som en tsunami, siger Ib Gosmer, administrerende direktør for Necas i Nordjylland.
Ib Gosmer kigger med bekymret mine tilbage på den store komponentmangel for et par år siden, der gjorde det meget svært at drive ems-virksomhed.
Kampen om komponenterne
Hos Micro Technic på Fyn ser CEO Frank Max Laursen også omridset af en kommende komponentmangel. Det har han faktisk set i flere måneder nu.
Han har på enkelte komponenter og kondensatorer fået varslet øget leveringstid på op til 60 uger. Og en prisstigning på 10 procent.
Som ems-virksomhed i lille Danmark er der ifølge Frank Max Laursen ikke meget andet at gøre end at holde tæt kontakt og være i dialog med kunderne om priser og leveringstider, når de store OEM'ere og globale aktører kæmper om at sikre nok komponenter til deres produktion.
- Vi skal jo sørge for, at vi kan levere det, vi har aftalt med kunderne, siger Frank Max Laursen, der allerede er i gang med at forberede sine kunder på, at der muligvis kan komme udfordringer på grund af komponentmangel i løbet af 2021.
Kaotisk forsyningskæde
De umiddelbart dystre udsigter til komponentmangel underbygges af nylige forudsigelser fra en global, markedsledende distributør, amerikanske TTI, der ejer blandt andre Mouser Electronics og Sager Electronics.
I en artikel publiceret på LinkedIn giver Michael Knight, direktør for TTI Semiconductor Group, sit syn på forsyningskæden fra et globalt perspektiv.
- Situationen i komponentforsyningskæden er lige nu så kaotisk, som den var i de tidlige dage af pandemien, skriver Michael Knight, der remser flere forskellige faktorer til den store efterspørgsel på komponenter op:
Flere elektroniske komponenter i nye biler, udrulning af 5G i store dele af verden, IoT i snart alt og en stadig hastigt voksende datamængde, der igen kræver flere og flere servere.
- Nettoresultatet for den elektroniske komponentforsyningskæde er, at masser af komponenter bliver sværere og sværere at få fat i, skriver Michael Knight, der forudser, at vi lige nu er på vej ud i en massiv, global komponentmangel.
- Jeg tror, det er sikkert at sige, at vi i første halvdel af 2021 vil se en situation i forsyningskæden ligesom i 2018. Bare værre, lyder det fra Michael Knight.