Hver anden ordre kommer fra helt nye kunder
Coronapandemien har øget interessen for at optimere produktion og processer på danske arbejdspladser.
Det mærker man hos automationshuset Bila med ni afdelinger fordelt rundt omkring i Danmark. Ordrerne kommer både fra ind- og udland, ikke mindst fra fødevareindustrien, der investerer ambitiøst i automatisering – og 50 procent af ordrerne er fra kunder, der ikke har handlet med Bila før.
Bila skal levere løsninger til logistik- og pakkeriautomation til to forskellige fødevareproducenter i England, Bennet Potatoes og Robert Mcbride. Robotter til en kyllingeproducent i Holland. Endnu mere automation af norsk laksebearbejdning til Salmar i Norge. Palletering af oste i Estland samt af brød og sække med gelatine i den svenske fremstillingsindustri.
Men også fra andre brancher end fødevareindustrien pibler det ind med ordrer til Bila, eksempelvis fra producenter af metal, medicoudstyr, dyrefoder og beklædning. Nogle af de nye kunder her er blandt andet Convatec, Fladder Danmark, Blücher Metal, Sintex, RPC, Trixie, Galbusera og MMP.
- Stik imod hvad man skulle forvente; At mersalg til eksisterende kunder måske var den lavest hængende frugt, så har vores salgsafdelinger faktisk også haft stor succes med at skabe interesse for vores optimeringsløsninger i virksomheder, der endnu ikke har erfaringer med Bila som leverandør. Det er som om, at Bilas automatiseringsspecialister har fundet et ekstra gear her under coronakrisen, som gør, at vi udvider vores kundekreds og markedsandele, konstaterer Per Bech Rasmussen, CEO i Bila Automation, i en pressemeddelelse.
Vellykket salg og produkttræning online
På produktområdet Palomat, som er en del af Bilas produktprogram inden for logistikløsninger, har teamet i høj grad brugt sin ekspertise i telefonsalg som afsæt til at skabe vellykket onlinesalg og produkttræning via Teams.
- De benspænd, corona giver, er i realiteten blevet forvandlet til en fordel for vores salgskoordinatorer og supportere. De er nemlig så stærke på telefon og Teams, at de kan arbejde meget produktivt med de virtuelle muligheder. Med forskellige salgsaktiviteter målrettet forhandlerne – og ikke mindst hjælpe dem med at lave aktiviteter mod deres slutkunder - har vi haft som mål at være top in mind hos dem, siger Majbrit Svane, area manager, Palomat.
Hos Dan Palletiser oplever salgskoordinator Jane Andersen også, at corona har gjort det mere acceptabelt at holde møder over Teams, fordi hele verden er i samme situation. De virtuelle møder frigør tid til opsøgende salg.
- Én person kan have møde med kunder fra for eksempel tre forskellige lande på bare én dag. I og med vi ikke tilbringer så megen tid i vores biler på landevejen eller i en lufthavn, har vi bare mere tid til rådighed. Mødedisciplinen er også bedre på Teams-møder; De er kortere, fordi man er mere effektiv, siger Simon Rune Sørensen, COO, Dan Palletiser.