T-Rex Effects har en stærkere forretning efter hård konkurs
Hvad har Carlos Santana, Paul McCartney og John Mayor tilfælles?
De bruger alle en lille guitarpedal produceret i Vejle.
Man finder næppe en guitarist eller musikprofessionel, der ikke kender til T-Rex. Den lille danske pedal-producent har over de seneste årtier opbygget et verdenskendt brand med eftertragtede produkter.
Så det var en nyhed, der spredte sig vidt og bredt, da selskabet bag de populære pedaler, T-Rex Engineering, måtte indgive konkursbegæring.
Det var især handelskrigen mellem USA og Kina, der pludselig lagde en heftig told på T-Rex' produkter. Det betød, at virksomhedens største amerikanske kunde trak stikket på omsætning for mange millioner kroner.
- Det var fanme en dyr dag, siger medejer Sebastian Jensen med henvisning til den sorte dag i marts 2019, hvor indehaverne måtte indgive konkursbegæring.
Konkursboet kunne holde leverandører og kunder nogenlunde skadesfrie, men indehaverne tabte alle de penge, de havde i firmaet.
- Der gik fire timer, og så ramte nyheden om vores konkurs Guitars.com. Jeg tror, at vi fik 40.000 kondolencer, sørgebeskeder og tilkendegivelser. Det ramte virkelig mange mennesker, at virksomheden gik under. Det var så vildt, siger medejer Lars Dahl-Jørgensen.
- Og da vi så kunne offentliggøre, at vi startede op igen et par dage senere, fik vi 40.000 lykønskninger og jubelbeskeder. Hvis ikke det var, fordi det kostede os så mange penge, kunne vi godt kalde det for den bedste pr-kampagne nogensinde, siger Sebastian Jensen med et smil i stemmen, der afslører, at humøret er vel tilbage efter en hård tid omkring konkursen.
Bedre forretning
T-Rex Effects drives i dag igennem Lars og Sebastians nye selskab, Dahl & Ulbæk ApS. Den amerikanske toldsats på ekstra 25 procent er stadig gældende, men med det nye selskab har T-Rex fået forhandlet nye kontrakter, så indtægter og udgifter er i balance.
- Vi blev enige om at starte forfra med et mindre team. En fordel var, at man jo igennem 25 år også havde fået opbygget en del dårlige og halvdårlige kontrakter, så dem er der blevet luget ud i, fortæller Lars Dahl-Jørgensen og pointerer særligt, at en række distributører er skiftet ud med væsentlig større online-forretninger, der i sagens natur omsætter flere produkter.
- Det betød, at vi faktisk både kunne sætte priserne lidt ned og dermed skabe større salg og lave en bedre forretning, siger Lars Dahl-Jørgensen.
Han fortæller, at Europas største online musikforretning, Thomann, tredoblede salget af T-Rex-produkter.
- Så samlet set er det en væsentligt stærkere virksomhed, der står bag brandet T-Rex i dag end før, siger Lars Dahl-Jørgensen, der også fortæller, at der er ny-udviklede produkter på vej, der også i fremtiden skal sikre, at T-Rex er relevante for alverdens guitarister.
T-Rex producerer og forhandler knapt 30 forskellige varenumre, og heriblandt findes 15 forskellige effektpedaler.