LED-producent jagter megatrends og går på børsen
- Vi besluttede, at det var nu.
Og med den skråsikkerhed har belysningsvirksomheden LED iBond indledt en tegningsperiode på Nasdaq First North for nye aktionærer i håbet om at rejse et tocifret millionbeløb til virksomhedens fremtidige rejse.
- Vi går efter at hente mellem 25 og 32,3 millioner kroner, hvor vi forventer at lande på de 32,3 millioner kroner. Allerede inden det gik i gang på børsen, havde vi forhåndstegninger på omkring 20 millioner kroner, så vi var et godt stykke af vejen, siger Rolf H. Sprunk-Jansen, der er CEO i LED iBond.
Han tilføjer, at det ikke alene er pengene, der har været med i overvejelserne om børsnoteringen.
- Der ligger også en klar blåstempling i at være på Nasdaq, og den kan vi især bruge på vores markeder specielt i udlandet, siger han.
Det var egentligt meningen, at børsnoteringen skulle have fundet sted tidligere i år, men så kom corona, og så besluttede virksomheden at vente, tilføjer han.
Tre segmenter
Pengene fra de nye aktionærer skal bruges på at sætte gang i et væksteventyr indenfor de tre segmenter, som virksomheden fremover vil begå sig i; smarte bygninger, UVC-desinfektion og vertical farming.
De to første er allerede eksisterende forretningsområder i virksomheden, og den sidste kommer til senere på året, fortæller Rolf H. Sprunk-Jansen.
- Vi kan se, at der er nogle megatrends inden for de tre områder lige netop nu, og så besluttede vi os for at rykke. Da bygninger udgør 28 procent af af den samlede CO2 udledning er der enorm fokus på at nedbringe dette via eksempelvis smarte bygninger, der bliver et øget fokus på desinfektion på grund af corona, og mangel på landbrugsjord og øget fokus på CO2 nedbringelse i vores fødevareproduktion, hvor vertikal farming kan være en stor del af løsningen, siger Rolf H. Sprunk-Jansen om baggrunden for, hvorfor en børsnotering var en god ide lige netop nu.
Klar plan
Og der ligger en helt klar plan for, hvad de mange penge skal bruges til, når tegningsperioden på børsen er vej vejs ende den 9. juni.
- Vi skal bruge 35-40 procent på at øge salgsmotor, det vil sige nye kanaler, nye partnerskaber og så videre. Så skal vi bruge 20 procent på new business, inden for segmenterne smarte bygninger og UVC-desinfektion. Og endelig skal vi bruge 20 procent på nye produkter og nye patenter, siger Rolf H. Sprunk-Jansen.
Tegningsperioden for nye aktionærer i LED iBond udløber 9. juni.