Start-up samarbejder med SVM'ere om udvikling af snuse-sensor
En sensor der kan snuse friskhed og holdbarhed på fødevarer og et tæt samarbejde med små og mellemstore virksomheder.
Det synes at være opskriften på 2020 for virksomheden AmiNIC, der er ved at udvikle en sensor, der kan give et objektivt mål for friskhed og holdbarhed af kød og fisk, der ligger ud over menneskers vurdering ud fra lugt og udseende.
Og netop det tætte samarbejde med industrien er nøglen for AmiNIC. Det fortæller en af virksomhedens stiftere Jeanette Hvam til Electronic Supply.
- Det er vigtigt at vide, om der er et marked for et produkt, når man udvikler det. Det er nemt at ”ingeniører” sig ind i et produkt, som ingen vil købe bagefter, fordi de ikke aner, hvad de skal stille op med det. Derfor har vi en tæt kontakt med erhvervslivet, der får lov at vende tilbage med deres input om, hvad de synes om sensoren, siger Jeanette Hvam og fortsætter:
- De input er en altafgørende del af vores udvikling. Vi skal vide, hvad kunden vil have: Vil de have en talværdi ud af sensoren, vil de have lysdioder, mangler de en temperaturmåler, hvor hurtig skal den være, hvad skal den koste, vil de have en abonnementsordning? Og det finder vi kun ud af ved at sende sensoren ud til dem, der er tiltænkt som kunder, siger Jeanette Hvam.
Kodeord: Værdi
Aktuelt er en håndfuld pilot-sensorer på vej ud til et tilsvarende antal virksomhed, der skal hjælpe AmiNIC frem til at finde den helt rette forretningsmodel for sådan en sensorløsning.
Virksomhederne er små og mellemstore virksomheder, der har været med på en stor del af AmiNICs rejse.
Blandt de samarbejdende virksomheder er blandt andet virksomheder, der beskæftiger sig med fisk og oksekød.
- De vil bruge sensoren forskelligt. Fisk forgår hurtigt, og sensoren vil i den forbindelse bruges til at undgå spild. Oksekød derimod har godt at modne lidt, så der kan sensoren beregne det bedste salgstidspunkt, siger Jeanette Hvam.
Meldingerne fra virksomhederne bliver taget til efterretning og indarbejdet efter bedste evne i sensoren.
- Vi har brug for at vide, hvilken værdi som sensoren skaber for virksomheden. Bruger de den, fordi den giver dem tryghed i produktionen, er det for at mindske madspild eller hvor ligger værdien. På den måde kan vi optimere og sørge for, at produktet rent faktisk løser udfordringen for dem, siger Jeanette Hvam.
Jeanette Hvams håb er at nå to eller tre runder og tilpasninger med virksomhederne inden sommerferien. Sideløbende med virksomhedernes input er en gruppe studerende fra Kolding Designskole også i gang med at give deres bud på, hvordan sensoren kunne tage sig ud æstetisk, samtidig med at den er tilpasset kundernes ønsker og behov.