Københavns Lufthavn på udkig efter droneforsvar
Københavns Lufthavn er i gang med at afprøve forskellige løsninger til at opdage droner, som truer flysikkerheden, skriver Ingeniøren.
Teknologien, som i branchesprog kaldes C-UAV - C'et står for counter og UAV for ubemandet luftfartøj - bliver i stigende grad indført i verdens lufthavne. Deriblandt i Londons Gatwick, som i december 2018 måtte stoppe flyvningerne i halvandet døgn på grund af droneobservationer.
Det kostede lufthavnen omkring 15 millioner kroner. Flyselskaberne havde dog langt større udgifter til indkvartering og ombookninger, idet 1.000 fly og 140.000 passagerer blev forsinket.
København vil være på forkant
For at komme en lignende situation i forkøbet, er Københavns Lufthavn nu i gang med et udskillelsesløb for at finde de teknologier, den vil investere i.
- For at være på forkant med udviklingen på området, kigger Københavns Lufthavne på flere forskellige løsningsmodeller for dronedetektering herunder brug af kendte teknologier som for eksempel radar- og radiofrekvenssporing, lyder det i en skriftlig kommentar fra lufthavnens sikkerhedschef, Johnnie Müller.
- Med disse teknologier vil man være i stand til at modtage besked om en drones placering i nærområdet, og derved hurtigst muligt kunne træffe de nødvendige driftsmæssige foranstaltninger. Samtidig tilsikrer man en hurtig og effektiv alarmering af de relevante myndigheder, siger sikkerhedschefen til Ingeniøren.
Internationalt er C-UAV-branchen i kraftig vækst, fordi antallet af droner i luften er eksploderet de senere år. Det gælder også herhjemme, hvor antallet af droner over 250 gram - de skal registreres - på to et halvt år er tidoblet, fra 1546 til 15.718 per 1. november sidste år.
Høj prioritet
Værktøjer til at standse lemfældig eller ondsindet brug har høj prioritet hos myndigheder, som vil undgå indsmugling til fængsler, sabotage mod kritisk infrastruktur eller i værste fald terror, for eksempel mod store forsamlinger. Men også virksomheder som lufthavne har store kommercielle interesser på spil. Derfor vurderes C-UAV-industrien lige nu at andrage en værdi på to milliarder kroner og nærme sig 30 milliarder kroner i 2026.
Dronestrikes er farligere end birdstrikes
Når lufthavne er så sårbare, skyldes det, at flyene ikke må lande og lette, hvis der er fare for at støde sammen med en drone. Selv jagerflyene på Skrydstrup skal i princippet blive på jorden, hvis en fjende sender et par droner op over flyvepladsen (om end de nok letter alligevel, hvis truslen er stor nok).
For selvom der ikke er forsket meget i worst case-konsekvenser af sammenstød, viser de få undersøgelser, der er lavet, at dronens hårde dele forårsager stor skade. I et forsøg, hvor en drone blev skudt mod en flyvinge, gik den lige igennem forkanten og beskadigede den bærende struktur – langt mere skade end et bird strike ville medføre.
Kilde: ing.dk/artikel/koebenhavns-lufthavn-paa-udkig-efter-droneforsvar-232645