23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

En ny rapport om risici ved batterier i eldrevne skibe kan være første skridt i retningen mod et standardiseret regelsæt.

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082