Mediko-bro etableret til USA
Initiativet MedTech Bridge, der har til formål at hjælpe mindre danske medikovirksomheder ind på det amerikanske marked, har netop haft en delegation i Minneapolis, hvor partnerskabet med The Medical Alley Association blev endeligt formaliseret. Og meget tyder på, at den amerikanske brancheforening er den helt rigtige partner, hvis dørene til det amerikanske medikomarked skal sparkes ind for de danske smv’er.
- Det mest imponerende var at opleve det helt utrolige økosystem, der er i området, og den meget åbne kultur, vi blev mødt af. Det gav et enormt godt indtryk af, at virksomhederne derovre er klar til at netværke og bidrage til projektet, fortæller Lars Henrik Jensen, programleder på MedTech Bridge, til Electronic Supply.
En skræddersyet hjælpende hånd
Efter et vellykket amerikansk kickoff er MedTech Bridge nu klar til at finde de danske virksomheder, der skal deltage i projektet. Og de deltagende virksomheder kommer til at sætte deres helt eget præg på det forløb, de skal igennem.
- Vi glæder os meget til at få de danske virksomheder på bane, og det er også først der, vi rigtig kan begynde at planlægge forskellige forløb. Det er vigtigt, at projektet er drevet af medlemsvirksomhederne, så vi kan stille skarpt på netop de udfordringer og behov, de står overfor,
Verdens største medikomarked
MedTech Bridge er et 3-årigt initiativ, der kan tilbyde danske mediko-smv’er støtte i form af eksempelvis sparring med amerikanske eksperter, accelerator-programmer, workshops, vidensdeling og adgang til partnerskaber. Alt sammen med et formål at penetrere det amerikanske marked, der er verden største inden for medikoteknisk udstyr. Alene inden for medical devices vurderes markedet at være på 155 milliarder dollar. Industriens Fond har støttet etableringen med 8 millioner kroner som en del af fondens arbejde med at internationalisere dansk erhvervsliv med henblik på at øge eksporten, og ved initiativets offentliggørelse i oktober understregede administrerende direktør Mads Lebech potentialet i det amerikanske marked.
- USA er af åbenlyse årsager et interessant marked for sundhedsrelaterede velfærdsløsninger. Og medico er en dansk styrkeposition. Mens de store danske medtech-virksomheder er veletablerede i USA og henter 25-50 procent af deres omsætning over there, så er succeshistorierne få blandt mindre danske virksomheder. Det skal ændres gennem det nye projekt, udtalte Mads Lebech.