Stærkt netværk og robotter hjælper B&O i kopi-krig
Kendskab og kopier går hånd i hånd. Det har Bang & Olufsen måtte sande. Direkte produktkopier er dog ikke det eneste, den danske hi-fi producent kæmper imod. Designs, varemærker og patenter anvender konkurrenter også. Det skriver Finans.dk.
Særligt B&O Play-produkter og andre af de mindre produkter bliver kopieret.
Mens de direkte kopier af produkterne er mest udbredte i Kina, ser man i Europa flere virksomheder uden tilknytning til B&O bruge patenter uden tilladelse.
Robotter, toldere og et stærkt netværk
B&O står dog ikke alene i kampen mod kopisterne. Selskabets juridiske afdeling er godt hjulpet af et stærkt netværk.
- På det punkt er vi som virksomhed ret heldige, da vi har et stærkt community omkring vores brand. Det gør også vores job nemmere, fordi der er så mange personer, som brænder for brandet og gerne vil bidrage til at beskytte det, siger juridisk direktør i B&O, Line Køhler Ljungdahl, til Finans.dk.
Samarbejde med toldmyndigheder rundt om i verden samt robotter, der døgnet rundt scanner hjemmesider for mulige brud på B&Os rettigheder, er vigtige værktøjer i B&Os kopi-kamp.