Meget er forandret hos Wilddetect
Da det hele startede i 2012 hed firmaet Wildlife Communication Technologies, og omdrejningspunktet var det intelligent fugleskræmsel AniMan, som opfanger fuglearter i området og skræmmer dem væk med lyd.
Nu er navnet det kortere Wilddetect, AniMan har fået en lillebror, Birdalert, og vejen til kunderne går nu via forhandlere og distributører frem for salg direkte til slutbrugerne. Det fortæller René Hvid Pedersen, product manager ved Wilddetect, til Electronic Supply.
Mere konkret er målgruppestrategien ændret fra B2C til B2B markedet. Listen over samarbejdspartnere og distributører tæller allerede P. Lindberg, Kramp samt Borregaard BioPlant og Mortalin.
- Det giver os noget, og det er en anden måde at sælge på. Større partier gør det nemmere for os at forudsige tingene, siger René Hvid Pedersen med henvisning til salg og produktion.
Binder an til andre skræmmeprodukter
Tanken bag strategiskiftet er, at firmaet har kernekompetencer omkring detektionsevner og viden om skræmmeværktøjer samt et stort lydbibliotek arts specifikke lyde til den enkelte fugleart tilpasset den enkelte situation.
Løsningerne tilbyder Wilddetect nu til alle skræmmeværktøjsudbydere via firmaets nyudviklede produkt kaldet Birdalert, en mindre og udbygget udgave af den oprindelige Animan. Birdalert har samme funktioner som forgængeren og kan tilmed kombineres med andre skræmmeprodukter, så de kun er aktive, når Birdalert opfatter, at der er en fugl i området.
- Fugle er sindssygt intelligente og tilpasser sig, siger René Hvidt Pedersen og forklarer, at Birdalert fx kan kombineres med en gaskanon, så den ikke skyde med forudindstillede intervaller, men kun når de flyvende skadedyr nærmer sig.
Wilddetect har seks ansatte og til huse i Agro Food Park i Aarhus-bydelen Skejby.