Nu skal Danmark med på RFID-vognen
Danske virksomheder tøver, når det gælder om at tage RFID-teknologien i brug.
- Jeg vil beskrive danske virksomheder som ”fast followers” frem for ”first movers”, hvilket kan være ganske godt i stedet for at brænde fingrene på umoden teknologi. Men RFID-teknologi er netop gået fra at være umoden til at være moden, både hvad angår ydelse, størrelse og ikke mindst pris, udtaler Jens Uggerhøj fra Intelligent Logistik Netværket til Ingeniøren.
Multinationale selskaber driver udviklingen
Han mener, at RFID-teknologien er et oplagt redskab til processer, hvor der er et højt behov for sporbarhed – som fx i automatisk optælling, produktionsstyring og på værdifuld emballage.
Et af problemerne i Danmark, mener Jens Uggerhøj, er dog, at der ikke findes store multinationale selskaber til at drive udviklingen frem. Netop derfor har danske virksomheder endnu ikke taget teknologien til sig.
På EU-plan vurderes det, at der i 2012 vil være sat 170.000 RFID-læsere op, som vil håndtere 3 mia. tags.