Millioner skal sende eldrevne lastbiler på vejene
Syddansk Vækstforum skyder 40 mio. kr. i et projekt, der skal ombygge lastbiler og tunge arbejdskøretøjer fra at være dieseldrevne til eldrevne. Første køretøjer ventes klar næste år.
Det er et tæt samarbejde mellem 11 virksomheder, organisationer og videncentre i Syd- og Sønderjylland og i den nordlige del af Tyskland, der netop har fået et økonomisk boost til at at ombygge dieselslugende arbejdskøretøjer til at være eldrevne.
Rasmus Banke, Danfoss, der er en af drivkræfterne bag projektet, forklarer, at eldrevne løsninger til store køretøjer hurtigt bliver mere rentable end løsninger til små eldrevne personbiler, da der hurtigere opnås en højere energibesparelse på de tunge arbejdskøretøjer.
Starter ud med renovationsbiler og slamsugere
I første omgang starter folkene bag projektet ud med renovationsbiler og slamsugere, fordi de kører i begrænsede områder, der muliggør opladning eller skift af batteri, uden det kræver den helt store ombygning af landets infrastruktur.
- En renovationsbil kører eksempelvis den samme rute hver dag, og så kan den lades op om natten på en fast ladestation i garagen, siger Rasmus Banke.
En eldreven renovationsbil vil reducere udledningen af CO2 med 15-20 tons om året.
Udover Rasmus Banke, Danfoss, har Hans Kirk, Danfoss, Claus Schmidt, Udviklingsråd Sønderjylland og Hans A. Pedersen via Lean Energy Cluster været med til at starte projektet. Det samlede budget for projektet med udvikling af en eldreven renovationsbil og slamsuger løber op i 25,2 mio. kr.