Kvartalsminus til SP Group
Plastproducenten oplever afsætningsproblemer inden for stort set alle industrier, men udnævner energi-, medico og fødevareindustrien som de nye vækstmarkeder.
Afsætningen til medico-industrien, som er et af SP Groups fokusområder, voksede derimod med 14,8 % i forhold til samme periode sidste år og beløb sig til 52,8 mio. kr. Et andet fokusområde er salget af produkter under egne brands fra Ergomat (ergonomisk arbejdspladsudstyr), SP Medical (guide wires) og TPI (ventilationsudstyr), og her faldt salget ca. 31 % til 22,2 mio. kr. Der var fald i afsætningen inden for alle tre produktgrupper.
Omkostningsbesparelser
Der er i første kvartal gennemført en væsentlig kapacitetstilpasning i medarbejderstaben, hvoraf mange fratræder senere i 2009. Derudover foretager SP Group en væsentlig opbremsning i sine investeringer, hvormed niveauet ventes at komme til at ligge væsentligt lavere i forhold til sidste år.
Nye vækstmarkeder
Periodens afsætning er negativt påvirket af den globale recession, lyder det i en kommentar til regnskabet, men ledelsen aner en stigning af ordrer inden for især medico- og energisektoren.
- Vi har fået flere mindre ordrer på coating af rør til olie- og gasindustrien. Vort salg til vindmølleindustrien er stigende, kommenterer virksomheden.
SP Group venter et udfordrende 2009, som generelt set bliver et svært år for fremstillingsindustrierne . En række nye produkter og løsninger til kunder i specielt Health Care-, energi-, miljø- samt fødevarerelaterede industrier forventes dog at skabe vækst og indtjening, der i et vist omfang kan opveje nedgangen i afsætningen til andre industrier.
Kilde: SP Group Kvartalsrapport