23948sdkhjf

Ny nedjustering fra Zepto

Den danske computer- og fladskærmsproducent har mærket svigtende omsætning på de vigtigste eksportmarkeder.
Selskabet har tidligere nedjusteret forventningerne til omsætningen for 2008 til 200 mio. kr. samt en nedjustering af driftsresultatet til - 6,9 mio. kr. Omsætningen og resultat nedjusteres nu yderligere til 178,6 mio. kr. og -15 mio. kr. Nedjusteringen sker primært på grund af svigtende omsætning i fjerde kvartal 2008.

Nedjusteringen skyldes først og fremmest en svigtende omsætning på Zeptos primære udenlandske markeder, herunder Sverige, Norge og Tyskland. Herudover oplevede selskabet også et lavere salg end forventet på det danske marked.

Samtidig var selskabet i fjerde kvartal ramt af valutauroen, der dels omhandlede den fortsatte kraftige dollarstigning kombineret med, at det engelske pund og den svenske og norske krone er faldet væsentligt i forhold til den danske krone. Stigningen i dollaren har betydet, at selskabet har lidt store kurstab, og derved er blevet ramt på dækningsgraden. Faldet i det engelske pund og den svenske og norske krone har betydet, at selskabet har fået mindre for sine varer end budgetteret.

Med indgangen til 2009 har Zepto til gengæld fået styr på sine leverandørudfordringer, som belastede selskabet i store del af 2008.

- I fjerde kvartal havde vi fortsat enkelte udfordringer med et par leverandører, men med udgangen af januar har vi opnået en optimal leveringssituation. Det primære er, at vi har ændret vores politik, når det handler om salget via vores webshop, så det nu er koncentreret mod aktuelle lagervarer i stedet for som tidligere mod forventede lagervarer, siger Lasse Frost, CEO, Zepto A/S.

Zepto har i slutningen af 2008 foretaget besparelser i lønomkostningerne på mere end 10 mio. kr., som vil slå igennem fra og med april måned 2009. Samtidig vil de store investeringer i blandt andet et nyt moderne testrum i produktionen, et nyt økonomisystem samt en ny notebook-linie for alvor slå positivt igennem i 2009.

- Vi ser positivt på de tiltag, virksomheden har gjort, i forhold til det svære marked, branchen p.t. oplever. Udover at vi forventer en markant effekt af de investeringer, vi har foretaget i 2008, er vi også i gang med at omstille forretningen fra at have fokus på volumen til at fokusere mere på service og kvalitet og dermed sikre virksomheden bedre købmandskab. Samtidig vil vi skrue op for den del af markedsføringen, som henvender sig direkte mod vores kernekunder, siger Lasse Frost.

Kilde: First North

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.134