23948sdkhjf

Danske firmaer får grønt lys til selvstyrende drone

Virksomhederne Scopito og Heliscope får første kommercielle tilladelse til at lade droner flyve autonomt. Internationale droneproducenter er interesserede

Succesfulde forsøg med autonome droneflyvninger udløser verdens første permanente tilladelse fra Trafikstyrelsen til BVLOS-flyvninger. Dvs at droner må flyve autonomt uden en operatør, der styrer bevægelserne og kan kontrollere flyvningen visuelt.

Bag forsøgene står de to private dronefirmaer Heliscope og Scopito samt Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og UAS Testcenter Danmark.

- Det er faktisk lidt af en revolution. Vi er de første i verden, der får permanent tilladelse til den her type flyvninger, og det er et kæmpe skridt fremad for den danske droneindustri, forklarer Morten Thoft, projektchef for Heliscope, om BVLOS-tilladelsen.

Operatøren behøver ikke se dronen
BVLOS, Beyond Visual Line of Sight, dækker over, at droner nu kan flyve autonomt uden en operatør, der styrer bevægelserne kontrollerer dronens flyvning visuelt.

Dronen er udstyret med sofistikeret software, der styrer dens færd, og en operatør ved en computerskærm kan hele tiden gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.

I brug i stor stil allerede i år
Den endelige godkendelse forventes at være plads inden for de første par måneder af 2017. Resten af året står på opsamling af yderlige erfaringer med de autonome flyvninger samt foto- og dataanalyse, som Heliscope og Scopito skal står for.

- Så snart vi kan flyve det og får tilladelsen, vil der gå meget kort tid, inden vi kan tilbyde det til alle energiselskaber, siger Ken Falk, direktør i Scopito, som udvikler den software, der registrerer og behandler de mange inspektionsbilleder, dronen tager.

Han forventer man allerede i 2017 kan anvende de autonome droneflyvninger i større omgang.

Store perspektiver for kommercielle flyvninger
Særligt interessant er altså perspektiverne, BVLOS-flyvninger giver for private og offentlige virksomheder. Droneflyvninger er godt på vej til at erstatte traditionelle og kostbare helikopterinspektioner af fx højspændingsledninger, vindmøller og gasledninger – en droneflyvning er langt billigere og kan høste tusinder af billeder, så elselskabet kan holde øje med ledningernes tilstand. Der ligger millionbesparelser i hele tiden at overvåge infrastrukturen, og BVLOS-flyvninger kan reducere prisen drastisk – med en faktor 10 eller mere i forhold til traditionelle droneflyvninger.

Ken Falk er ikke i tvivl om gevinsterne ved at lade autonome droner stå for inspektionerne og fremhæver samtidig, at det giver mulighed for at planlægge reinvesteringer, reparationer og udskiftninger langt mere præcist og samtidig undgå kostbare nedbrud.

Firmaets største kunde er Energinet.dk, som man blandt andet har hjulpet med inspektion af højspændingsledninger over Limfjorden. Erfaringerne er så gode, at metoden nu er på vej fra forsøgsstadiet til almindelig drift. 

Dialog med droneproducenter
Ken Falk peger på, at Danmark er blandt de lande i verden, der er længst fremme med droneteknologi, og at der kan skabes masser af jobs herhjemme, hvis vi ender i en vaskeægte dronerevolution.

Arbejdet og potentialet har også tiltrukket sig interesse fra droneproducenter, og har ifølge Ken Falk været indledende dialog med producenter også internationale.

- De står jo også med nogle droner, men har ikke software til at aflæse data fra dronerne. Der er et stort potentiale for det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09