Droneforskeres drøm går i opfyldelse
- For os droneforskere er det en drøm. Hangaren bliver fyldt med det nyeste laboratorieudstyr. Blandt andet kommunikationsudstyr og en 3D-radar, som kan følge dronernes bevægelser fra jorden.
Det siger adjunkt Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter, som blandt andet forsker i at gøre droner uafhængige af at blive styret fra jorden.
SDU Dronecenter har købt en 2.250 kvadratmeter stor hangar i HCA Airport. Hangaren er stor nok til, at droner kan flyve indendørs, og dermed får forskerne de bedste arbejdsbetingelser, når de skal udvikle nye færdigheder til de flyvende robotter.
- Den store hangar skal blandt andet indeholde et kompositværksted, hvor vi forskere med værktøj i hånden kan ombygge og reparere dronerne, og et system-integrationslaboratorium, hvor vi kan teste nye styresystemer eller kommunikationsværktøjer til dronerne, fortæller Kjeld Jensen.
Store muligheder for dronevirksomheder
Med købet af drone-hangaren investerer SDU i at gøre HCA Airport til et vigtigt sted for udvikling, forskning og testning af droner. Det skal være med til at lokke internationale dronevirksomheder til, fordi de kan leje laboratorierne med det nyeste udstyr og tilpasse dronerne efter, at de har testfløjet i lufthavnen.
- Regeringen viste med den nye dronestrategi, at det er dens ambition at gøre HCA Airport til et nationalt og internationalt fyrtårn for udvikling og operationer med droner. Det bakker vi op om, og når vi integrerer laboratorieudstyr og forskere i lufthavnen kan vi tilbyde virksomheder unikke muligheder, siger leder af SDU Dronecenter, Brad Beach.
Dronesatsning på SDU
SDU har foretaget en strategisk beslutning om at satse på droneområdet. Universitetet håber, at det ved at træffe de rigtige strategiske valg, kan være med til at puste liv i en erhvervsudvikling og vækst, som man har set på robotområdet.
- For os er droner flyvende robotter, og vi har i forvejen landets største forskningsmæssige kapacitet indenfor robotområdet. Droner og droneteknologi er et nyt vækstområde med et stort erhvervsmæssigt potentiale, ligesom robotter var det for tyve år siden.
Det siger Kasper Hallenborg, som er institutleder for Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, hvor robotter og droner hører ind under.