23948sdkhjf

Grøn elektronik – fra ideologi til forretning

Anden dagen af Elektronik-08 bød blandt andet på en konference om, hvordan tankerne om grøn elektronik hænger sammen med ambitionerne om at tjene penge.
Det var Claus Munkholm, manager sales & development fra Dantherm Power og Morten Støvring, administrerende direktør fra APC, der skulle forsøge at komme med deres bud på, hvordan de to ofte umage størrelser hænger sammen.

Begge var de enige om, at ”det grønne” sagtens kan bruges som et salgsargument. Dog vil det altovervejende argument altid være produktets pålidelighed. De grønne produkter skal derfor også kunne give kunden en bedre oplevelse rent kvalitetsmæssigt.

Dog hævdede Claus Munkholm, at man skal passe på ikke at være for meget ”duks”, når det drejer sig om at gøre elektronikken miljøvenlig, idet der stadig er et konkurrenceperspektiv og nogle kvalitetsnormer, der skal leves op til. Kort sagt nytter det ikke noget, at man har det grønneste produkt, hvis det falder fra hinanden ude hos kunden.

- Vi skal overbevise kunderne om, at de kan få en bedre løsning, og derfor skal vi udvælge kunder, der er ambassadører. Så er dørene åbne til andre markeder. Man skal finde nicher, hvor man kan lave en rentabel forretning og derefter arbejde sig ind i branchen. Man kan ikke som grøn producent starte med det store verdensmarked, sagde Claus Munkholm, og konstaterede at det ofte er et stort arbejde for producenten at overbevise kunden om, at den grønne teknologi er konkurrencedygtig.

Det var Morten Støvring enig i. Til gengæld pointerede han også, at man som virksomhed sagtens kan gå foran, også selvom de grønne forbedringer ikke umiddelbart har nogen værdi for kunden. Som eksempel nævnte han udfasningen af pvc fra kabler, hvilket ikke umiddelbart gav kunden en bedre oplevelse af produktet. Til gengæld ville det have en enorm betydning i tilfælde af brand, hvor pvc’en kan lave omfattende skader.

Han argumenterede også for, at den grønne tankegang kan bruges som salgsargument – fx hvis man får certificeret sine produkter, er der en klar fordel i konkurrence med fx kinesiske producenter. Men igen afhænger det af kunden, og der vil altid være kunder, der bare vælger ud fra prisen.

- Jeg tror, der bliver et A- og et B-hold, hvor B-holdet altid vil vælge ud fra prisen. Til gengæld vil A-holdet se det hele i et livcyklus-perspektiv og se deres investeringer mange år ud i fremtiden, og det skal vi hjælpe vores kunder med, konstaterede Morten Støvring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064