Overraskende underskud hos Zepto
Zepto har i første halvår vundet store markedsandele på privatmarkedet via aggressive priskampagner på LCD TV og lancering af en række nye produkter. Alligevel gav kvartalet røde tal på bundlinjen.
Zepto har for alvor fået fat i det danske privatmarked. Med en privat markedsandel på 7 % er Zepto nu det fjerde mest solgte mærke af bærbare pc'er til private i Danmark foran store mærker som Apple, Fujitsu Siemens, Asus og Medion. Samtidig har forbrugerne også fået øjnene op for Zepto's fladskærme, hvormed selskabet i første halvår i Danmark opnåede en samlet markedsandel på 3,5 %.
- Vores aggressive priskampagner i første halvår har medført en vækst i antal af solgte tv med over 1.000 % og ligeledes en vækst i antal af solgte bærbare pc'er på 61 %. Samtidigt har de aggressive tiltag medført en vækst i antallet af besøg på vores webshop, hvor vi nu ligger på ca. 850.000 unikke besøgende om måneden på verdensplan i forhold til ca. 350.000 sidste år, hvilket er en stigning på 242 %, siger Lasse Frost, CEO hos Zepto A/S.
I tredje kvartal forventer Zepto at realisere en række samarbejdsaftaler, som skal være medvirkende til at øge væksten i udlandet. Herunder flere store distributører, der har vist interesse i selskabets nye produkter, i særdeleshed Mesh Computers, som er en af England største lokale brands. Mesh Computers har en årlig omsætning på 440 mio. kr.
I første halvår nåede Zepto en omsætning på 99 mio. kr., hvilket svarer til en vækst på 37 %, mens resultatet sluttede på -2,3 mio. kr. Selskabet oplyser, at det negative resultat blandt andet skyldes tvister med flere leverandører. Samlet opgøres tabene i leverandørsagerne til tæt på 4 mio. kr., hvoraf man forventer at kunne indtægtsføre 2,6 mio. kr. igen på et senere tidspunkt, dog er der ikke budgetteret med denne indtægt i 2008. Samtidig nedjusteres selskabets forventninger til resten af 2008.
- Det er ingen hemmelighed, at markedet på det seneste er blevet ramt af en generel afmatning. Denne nedgang har vi desværre også kunne aflæse i vores omsætning og resultat for første halvår. På trods af en enorm vækst i både antallet af solgte notebooks på 61 % og LCD-TV på 1.000 % er omsætningen ikke fulgt med. Dette skyldes, at prispunkterne i markedet er rykket nedad meget hurtigt, hvilket især kan tilegnes en forsinket Intel Centrino 2 lancering. Dermed er omsætningen kun øget med 37 % fra 72 mio. kr. til 99 mio. kr. Vi har dog en stærk tro på, at vores nye eksklusive high-end produkter, det internationale franchisekoncept samt det nært forestående samarbejde med nogle af Europas største distributører vil være medvirkende til at skabe positive resultater på længere sigt, siger Lasse Frost, CEO hos Zepto A/S.
Kilde: First North