Analytiker: Naturligt med ny chef med B&O-salg på pause
Struer-selskabet Bang & Olufsen har brug for en topchef, der er 100 procent engageret, lyder det.
Det siger analytiker i Sydbank Morten Imsgard til Ritzau Finans efter tirsdagens meddelelse om, at Tue Mantoni bliver erstattet af Henrik Clausen som topchef i selskabet.
B&O har nu brug for en topchef, der kan være 100 procent engageret, og det får selskabet så nu, vurderer Morten Imsgard.
- I kølvandet på at snakken om en ny ejerskabsstruktur er forstummet lidt, så er det måske et naturligt tidspunkt for bestyrelsen at skifte på den post, siger han til Ritzau Finans.
Dermed bliver der nemlig behov for en topchef, der over en længere periode skal færdiggøre Tue Mantonis strategi, der ifølge Morten Imsgard stadig løber.
- Det store spørgsmål er fortsat, om den har været succesfuld - det har vi ikke fået svaret på endnu, siger Morten Imsgard, som havde set et eventuelt salg for at være et godt sted for Tue Mantoni at stoppe.
- Men når nu det tilsyneladende ikke finder sted, er det naturligt at gå videre med de overvejelser, man måske har haft gennem et stykke tid og skifte topchef, mener han.
Havde bestyrelsen fundet, at Tue Mantoni var den rette profil at fastholde, havde den nok kæmpet hårdt for at beholde ham, selv om han ifølge meddelelsen selv havde ønsker om andre ting, vurderer Morten Imsgard.
Selve skiftet mener han ikke på den korte bane kan have stor betydning, da elektronikkoncernen står midt i turn-around-planer.
- Tue Mantoni har prøvet at skabe en platform, men det bliver nu den nye direktørs opgave at føre det arbejde videre, siger Morten Imsgard, men understreger, at Mantonis fem år i chefstolen har vist, hvor svært det har været.
- Det har nærmest været en lang kontinuerlig turn-around-proces, siger analytikeren fra Sydbank.
/ritzau/