Strategiskifte giver pote for B&O
B&O traf i 2012 en stor beslutning, som har haft stor betydning for forretningen i Kina.
En stor beslutning om forretningen i Kina samt en rig, kinesisk partner skaber stort vækst for den danske tv- og lydkoncern.
Resultaterne var dengang langt fra det ønskede. Den danske lyd- og tvkoncern droppede derfor aftalerne med sine tre hoveddistributører i Kina. I stedet overtog B&O selv markedsføring, distribution samt butikker og træning af personale. Og så kom den erfarne og rige kinesisk partner, Qi Jianhong, også ind i billedet.
B&O Play driver væksten
Samtidig skete et afgørende skifte. Fokus blev rettet væk fra luksusprodukterne mod salg af de lidt billigere varer som B&O Play. Succesen er ikke udeblevet.
Siden 2012 er B&Os omsætning tredoblet i Kina og Hong Kong, 20 salgssteder er blevet til 600 og Kina er gået fra at udgøre tre procent af koncernens globale markedsandel til at nærme sig 15-20 procent – uden at det dog er helt på det ønskede niveau.
- Vi er der ikke helt endnu, og der er stadig mange udfordringer. Men jeg kan sige så meget, at vi har tocifrede vækstrater tæt på 15 procent. Med den stigningstakt regner jeg bestemt med, at vi når målet inden for de næste par år, siger Lars Galsgaard, landechef B&O, Asia Pacific, til Børsen.