23948sdkhjf

Milliardoverskud hos Grundfos

Selv om det globale pumpemarked stort set står stille, havde Grundfos en moderat salgsvækst på 0,8 procent målt i lokale valutaer i 2015.
Grundfos omsatte for 24,8 mia. kr., hvilket i danske kroner udgør en salgsvækst på 5 procent i forhold til 2014. Salgsvæksten i danske kroner er positivt påvirket af valutakursstigninger på en række centrale valutaer.

Resultatet før skat og renter (EBIT) er på 2,0 mia. kr. mod 861 mio. kr. året før, og koncernens resultat efter skat endte på 1,45 mia. kr. mod 503 mio. kr. i 2014.

Ved indgangen til 2015 var koncernledelsens ambitioner klare: Vis en markant forbedring i indtjeningen, fasthold den globale markedsandel og få en god start på implementeringen af den nye 2020 koncernstrategi.

- Vores indtjening og cash-flow er væsentligt forbedret ved blandt andet at fokusere og prioritere bedre. Vi fastholder eller vinder markedsandele på vigtige strategiske markeder. Og koncernstrategien med fokus på kerneforretningen og styrkelse af kunderelationerne virker, siger koncernchef Mads Nipper.

Netop en forbedret og endnu tættere relation til kunderne har ifølge koncernchefen været med til at sikre det positive resultat. Den globale konkurrence har været mærkbart stigende og trods økonomiske udfordringer blandt mange kunder har kundeloyaliteten været på samme høje niveau som tidligere.

- Vi indfrier vores forventninger, så vi er tilfredse med resultatet. Når det sagt, så må jeg sige, det har været en blandet pose bolsjer på verdensmarkedet. Rusland, som tidligere var et af vores hurtigst voksende og profitable markeder, går markant tilbage, og Kinas vækstmaskine er gået i stå. Vi oplever den stærkeste vækst i Nord- og Sydamerika. Vi har under svære markedsvilkår skabt en moderat vækst i salget. Det tilskriver jeg vores innovative kvalitetsprodukter og vores organisations evne til at fastholde de gode kunderelationer, forklarer Mads Nipper.

Trods en svag europæisk økonomi sporer Grundfos fremgang på markeder som Italien, Polen, Ungarn, Tyrkiet, Tjekkiet og de baltiske lande, der alle viser fine væksttal. I USA, som er verdens største pumpemarked, øges salget med 12 procent, mens de sydamerikanske markeder øger salgsvæksten med 18 procent. I Japan og Vietnam er der også positiv udvikling at spore.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11