23948sdkhjf

Danske produkter skal være mere smarte

Danske virksomheder mangler ofte den viden og de eksperter, der skal bringe deres produkter ind i den digitale tidsalder.
Det viser et projekt om at kombinere software med velkendte danske industriprodukter, som 14 virksomheder har deltaget i de seneste fire år sammen med tre af landets universiteter.

- Smarte produkter med indbygget software og som eventuelt kan forbindes med internettet vil i løbet af de næste ganske få år få det helt store gennembrud. Derfor er det afgørende, at danske virksomheder i højere grad bliver i stand til at lave smarte produkter styret af software. Vores projekt viser, at det kan lade sig gøre, ikke mindst ved et tværgående samarbejde mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og forskningsenheder, siger administrerende direktør Mads Lebech, Industriens Fond, der har medfinansieret projektet, der blev præsenteret på konferencen ”Embedded Everywhere” i København mandag.

I projektet, der nu udgiver rapporten ”Smarte produkter i praksis”, har 14 danske virksomheder arbejdet med at gøre deres produkter mere smarte. Bag projektet står som nævnt Industriens Fond i samarbejde med projekt ITOS - Industrielle Teknologier og Software og DI ITEK, som er Dansk Industris branchefællesskab for it-, tele-, elektronik- og kommunikationsvirksomheder.

Digitaliseringen betyder, at danske virksomheders produkter skal tilbyde kunderne mere og mere. Det stiller nye markante krav om at beherske digital teknologi. Virksomheder som Google er langt fremme med selvkørende biler, som i realiteten er computere med gummihjul og motor. Men det gælder for eksempel også for skibsmotorer, måleapparater, overvågningsudstyr, pumper, ventiler, vindmøller og medicinske apparater. For dem og praktisk talt alle industrielle produkter gælder, at de fremover skal udvikles til smarte produkter med et væld af nye digitale funktioner.

- Det er vores ambition, at danske virksomheder skal være lige så stærke i konkurrencen på det digitale felt, som de er på det industrielle. Det skal de være for, at vi som nation kan være med i konkurrencen på fremtidens industrielle markeder, men vi er ikke helt i mål herhjemme endnu. Virksomhederne mangler kompetencer og kandidater med de rigtige uddannelser. Vi har derfor brug for at få ny digital viden spredt hurtigt til virksomhederne, udvikle vores kompetencer og uddanne nye ledere og ingeniører hertil, siger branchedirektør Adam Lebech, DI ITEK.

Blandt virksomhederne i projektet er Brüel & Kjær Sound & Vibration, Danfoss, Terma, Grundfos og MAN Diesel & Turbo.

DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet er de tre universiteter, der har medvirket i projektet.

Læs mere på DI ITEKS hjemmeside .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078