Amerikanske mølleejere vil have dansk vindteknologi
Amerikanske vindmølleejere er sultne efter ny dansk teknologi, der kan optimere møllernes produktion af elektricitet og forlænge levetiden.
Stort potentiale
Denne markedsudvikling betyder individuel vedligeholdelse og service af møllerne, hvilket har skabt et stort potentiale for serviceudbydere, optimeringsprodukter og nye teknologier. Områder hvor danske virksomheder kan byde ind med flere års erfaring, stærke kompetencer og sans for innovative løsninger.
- Vi har jævnligt kontakt til en bred vifte af amerikanske mølleejere, serviceudbydere og andre former for interessenter, der efterspørger teknologi og komponenter, der kan reducere udgifter til vedligeholdelse og potentielt øge det elektriske output. Den danske industri har fortsat et enormt stærkt brand i USA, og det er ingen hemmelighed, at der ofte bliver kigget til Europa for inspiration og innovation, udtaler Christian Hasenkam, handelsrådgiver hos Eksportrådet i Chicago og en del af Eksportrådets Wind Energy Advisory (WEA) team.
Må ikke gå i vasken
Efterspørgslen efter innovative optimeringsløsninger må ikke gå til spilde for danske virksomheder. Den amerikanske efterspørgsel materialiserer sig dog sjældent, hvis de danske virksomheder ikke opsøger interessen aktivt. Det er erfaringen hos Eksportrådets WEA team.
- Vi hører om flere tilfælde, hvor amerikanske virksomheder har svært ved at lokalisere danske virksomheder. Dernæst kommer at det også er en udfordring at skabe kontakt. Det medfører den risiko, at et potentielt salg kan gå i vasken, alene fordi den amerikanske kunde ikke føler sig serviceret hurtigt nok eller tryg ved lange behandlingstider, fortæller Christian Hasenkam.
Det Danske Generalkonsulat i Chicago og Eksportrådets WEA team inviterer derfor danske underleverandører af vindmølleteknologi til USA den 7. – 11. september 2015. Formålet er at fremme dansk eksport ved at sikre, at de danske underleverandører får et solidt fodfæste på det amerikanske marked. Tilgangen er baseret på WEA teamets succes med at skabe forretning for danske virksomheder på det amerikanske offshore vindmarked i efteråret 2014.