Bangladesh er det nye Kina
Skal der outcources til Fjernøsten, ledes tankerne automatisk hen på Kina. Men sådan behøver det ikke være, for der findes mange andre muligheder for danske virksomheder ude i Østen – nogle af disse er Bangladesh og Vietnam.
- Folk tænker typisk Kina, når der tales om outsourcing til Asien, og det er der selvfølgelig mange, der har haft succes med. Men der er også mange, for hvem det har været en overvældende udfordring. Samtidig er prisniveauet i Kina stærkt stigende. Som alternativ kan man vælge et DANIDA-land som Bangladesh, Vietnam eller Thailand og dermed få økonomisk støtte til uddannelse af arbejdsstyrken, kvalitetssikring og i det hele taget sikre en betydelig bedre kommunikation og forståelse med sine samarbejdspartnere, forklarer han.
Både fordele og ulemper
De tre lande har meget at tilbyde dansk erhvervsliv, mener Lars Andersen. I alle landene er der lave lønninger. Herudover har både Bangladesh og Thailand et stærkt kommunikationsniveau på engelsk på alle niveauer i arbejdsstyrken. På den negative side pointerer han behovet for et bedre uddannelsesniveau, som er præget af mangelen på moderne tekniske skoler og tidssvarende håndværkeruddannelser. Begge landes indbyggerne er generelt særdeles dygtige og arbejdsivrige.
- Mine kunder har generelt været meget tilfredse med Bangladesh, Vietnam og Thailand. Det er klart, at man ikke får alting serveret på et sølvfad i et udviklingsland, men har man pionerånden, så har man en stor fremtid derude, siger Lars Andersen og fortsætter:
- Jeg har været involveret i 30 projekter i alt, og af dem har de 26 været i de tre lande. Det har alle sammen været investeringsprojekter, hvor danske virksomheder havde ønske om at starte noget i udlandet. Det har selvfølgelig først og fremmest været produktionsomkostninger, der har været i fokus, men efterhånden er der også mange, der har fået øjnene op for den fleksibilitet, man kan få ved at flytte sine produkter og viden ud til lokal produktion og lokalt salg. Med en placering i Fjernøsten er der mange nye markeder at hente, hvis man vil eksponere sin viden og varer til den mest vækstende region af alle.
Dansk viden er efterspurgt
En af de kunder, som Andersen Consult har hjulpet på vej i Bangladesh, er Treco, der fungerer som systemleverandør for blandt andet Louis Poulsen.
- Treco havde den udfordring, at lønomkostningerne herhjemme begyndte, at udgøre en alt for stor del af produkterne. Og derfor inviterede de mig til at fortælle om mulighederne ude i Asien. Sammen fandt vi frem til en løsning, der gjorde, at lønomkostningerne kunne reduceres kraftigt ved at lægge produktionen ud, lyder det fra Lars Andersen, der herefter præsenterede Trecos ledelse for en række forskellige fabrikker ude i Bangladesh og sammen fandt de den helt rigtige samarbejdspartner.
- Det tog cirka halvandet år fra første besøg, til de første produkter var færdige hos samarbejdspartneren i Bangladesh, og jeg har været med i alle faser af processen, supplerer Lars Andersen.
Han understreger, at dansk viden og know-how er meget efterspurgt i Fjernøsten, og at udviklingslande som Bangladesh, Thailand og Vietnam derfor er meget samarbejdsvillige, når danske virksomheder ønsker at etablere produktion eller outsource til landet.