23948sdkhjf

Handelsaftale mellem EU og Japan kan give dansk eksportboom

Danmark har historisk set klaret sig godt på det japanske marked og er det eneste europæiske land, der i mange år har haft overskud på handelsbalancen i samhandlen med Japan.
Men en ny analyse fra Dansk Industri viser, at eksporten til verdens tredjestørste økonomi er stagneret, og at Danmark taber markedsandele. Det skal der laves om på. Derfor er en erhvervsdelegation med statsminister Helle Thorning Schmidt i spidsen netop taget til Japan. Håbet er, at besøget kan hjælpe med at sætte skub i både eksporten og i processen med at få lavet en handelsaftale mellem EU og Japan. Med på turen er direktør i DI Thomas Bustrup.

– En handelsaftale mellem EU og Japan kan skabe et nyt eksportboom for danske virksomheder. Forhandlingerne om en aftale blev påbegyndt i marts 2013, og vi forventer, at aftalen kan være færdigforhandlet inden for de næste to-tre år, siger direktør Thomas Bustrup, DI.

Kræver stor arbejdsindsats
Japan er Danmarks niende største eksportmarked, og vareeksporten til Japan lå i 2013 på 11 mia. kr. Thomas Bustrup vurderer, at besøget har stor betydning for de danske virksomheders ordrebøger.

- Vi mødes med repræsentanter fra Japans politiske ledelse og en lang række erhvervsorganisationer og handelsforbindelser, og det vil helt sikkert styrke samarbejdet. Både før, under og efter et fremstød skal der lægges en stor arbejdsindsats fra virksomhederne, myndighederne og DI. Men virksomheder, der deltager i erhvervsfremstød af denne type, vender ofte hjem med ordrer for mange millioner kroner, siger Thomas Bustrup.

Der er ca. 75 danske virksomheder, der er etableret i Japan i dag. Men potentialet for både etableringer og øget samhandel er langt fra udtømt. Især fødevarer og farma sælger godt i Japan.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094