Startup vokser stadig trods leveringsvanskeligheder
Siden Electronic Supply sidst skrev om Stayseat er det gået både op og ned for startuppen fra Søborg.
Først havde det problemer med at få leveret deres varmehynder hjem fra produktionen i Kina og Bulgarien, og det gjorde salget svært i forårsmånederne, og da lagrene endeligt kunne fyldes, var der så godt vejr i juni, at restaurationerne ikke så behov for at sikre yderligere opvarmning.
I samme ombæring havde mange af de eksisterende kunder ikke behov for hynderne i sommervarmen, og det fik Stayseat til at indgå aftaler om midlertidige pauser i sommermånederne, hvorefter aftalerne ville blive genoptaget, når vejret igen blev koldere.
Men siden da er det gået fremad. Produktionen kan endeligt følge med, og med det knapt så behagelige vejr i juli og august har de været masser af efterspørgsel hos Stayseat, der nu har over 800 hynder ude på fortovscaféerne - det tal hed i marts 500.
Om Stayseats hynder
- Hver hynde bruger 30 watt strøm, og skaberne regner med, at der normalt vil være fire personer om en traditionel varmelampe, der bruger 1500 watt. Brugen af fire Stayseat-hynder vil dermed spare 92 procent strøm.
- Der er - i stil med elbiler - større CO2-omkostninger forbundet med produktionen af hynderne, men efter 70 dages brug går regnestykket ifølge Stayseat lige op.
- Gæsterne på restauranterne kan selv justere varmen i hynderne, og de slukkes automatisk, når gæsten går fra sin plads.
- Hynderne kan ved hjælp af en magnet oplades og holder strøm i 10 timer.
Kilde: Stayseat
Øget kendskab kan skabe salg
Udover leje af hynderne er Stayseat siden sidst også gået ind på markedet for privatsalg. Det var ellers ikke planen, lød det dengang fra CEO og medstifter, Jon Sødergreen.
- Men vi fik så mange henvendelser fra folk, der havde prøvet eller hørt om hynderne og gerne ville købe dem, så vi fik lavet en miniproduktion øremærket salg til private, fortæller Jon Sødergreen.
Tidligere i august var Stayseat desuden med i et indslag i DRs Aftenshowet, og det får også direktøren til at tro på, at kendskabsgraden og dermed salget på sigt kan øges.
- Det er ikke sikkert, at det afføder konkrete salg nu her, men forhåbentligt har vi spredt budskabet til mange danskere, så det kan være med til at gøre en forskel på den lange bane, siger Jon Sødergreen.
Efterspørgsel fra udlandet
Helt generelt betyder de fyldte lagre hos Stayseat, at de nu igen tør skrue op for salgsarbejdet. De har allerede 200 hynder på vej ud i næste uge, og resten af lagret - 600 hynder yderligere - håber de at kunne få afsat de kommende måneder.
Det skal blandt andet ske i udlandet, hvor de allerede er i kontakt med restauranter i England og Paris.
- Og så kører vi for tiden en test med en partner i Tyskland. Det er stadig for tidligt at konkludere noget som helst, men vi har store forventninger til, at de kan varetage salget for os i Tyskland, lyder det fra Jon Sødergreen.