SystemTeknik udvider med ny forretningsenhed
Den nordjyske producent af styringsløsninger har taget springet og udvidet med en ny forretningsenhed, der udelukkende har fokus på olie- og gasbranchen.
- Vi har valgt at oprette en helt ny afdeling, der fokuserer 100 procent på olie- og gasmarkedet, og vi regner selvfølgelig med at kunne udvide afdelingen, når og hvis succesen fortsætter, fortæller Peter Højlund Hviid, Oil & Gas Business Developer hos SystemTeknik.
- Olie- og gasbranchen er i rivende vækst i mange lande i vores nærområde herunder Norge, og ligeledes på fjernmarkeder, hvor SystemTeknik også er aktiv. Dette kan være vores store chance. Satsningen indenfor olie- og gasmarkedet og timingen af denne er derfor et produkt af en nøje overvejet strategisk analyse i ledergruppen hos SystemTeknik omkring foreningen af markedsudvikling og interne kompetencer, lyder det videre fra Peter Højlund Hviid, der tilføjer:
- Vores mål med at henvende os til olie- og gasbranchen er at blive en af de foretrukne leverandører til de projekthuse, der projekterer store anlæg til olie- og gasbranchen. Vi vil sikre os en stærk position hos dem ved at anvende personlige og professionelle netværk og relationer.
Networking som Strategi
Peter Højlund Hviid ser netværk som en afgørende faktor for at få succes i olie- og gasbranchen.
- I opgaven med at etablere kontakt til øverste organisatoriske niveau i de store projekthuse spiller personlige relationer en central rolle, og en del af processen med at skabe disse relationer sker gennem networking. Derfor er det noget, vi arbejder intensivt med i vores arbejde med projektsalg til olie- og gasbranchen, fortæller han.
Peter Højlund Hviid har selv mange års erfaring fra olie- og gasbranchen som leder og projektleder og har derigennem opbygget et stort personligt og professionelt netværk. Sammen med opbakning fra en professionel organisation og en dedikeret ledergruppe er SystemTeknik kommet godt fra start i olie- og gassatsningen.
- Selv om vi er meget fokuserede på networking, er vi opmærksomme på de fordele og ulemper, der følger med. Vi skal være i stand til at sortere de informationer, vi får. I de indledende faser af etableringen af forretningsenheden har vi primært anvendt netværket til at opsnappe markedsviden om nye projekter, før vores konkurrenter har fået samme viden. Det er utrolig vigtigt, når man gerne vil ind på et nyt marked, fortæller Peter Højlund Hviid og slutter:
- Succes i olie- og gasbranchen kræver lige dele netværk, know-how, kvalitet og tålmodighed - alt sammen i kombination med hårdt arbejde.