23948sdkhjf

B&O samarbejder med Alexandra Instituttet om mobile medier til luksusbil

Det var kulminationen på måneders arbejde, da konceptbilen blev præsenteret på 2012-udgaven af biludstillingen Beijing Motor Show.
Forsknings- og Innovationsspecialist Kaspar Rosengreen Nielsen kunne opleve, hvordan ikke bare måneders men flere års udviklingsarbejde blev til virkelighed, idet produktet bygger på resultaterne af et Højteknologifond-projekt, som han arbejdede på i perioden 2007-2010.

En enkelt enhed styrer
Luksusbilen er designet til, at en chauffør kan transportere to passagerer i en overdådig kabine med en 40 tommer B&O-skærm og et verdensklasse lydanlæg. Alt sammen kan styres fra en App på en iPad eller iPhone, så kabinen enten kan tjene som luksusbiograf og koncertsal eller højteknologisk kontor med videokonference og direkte link til passagerernes arbejdscomputere.

- B&O og bilproducenten ønskede at skabe en bil, hvor alle funktioner som lyd, lys, gardiner, billeder og siddestilling, mv. kan styres fra én enkelt enhed inspireret af deres BeoLiving koncept. Så app-en skal kunne tale med både B&Os medie center, Masterlink produkt og bilens CAN BUS, fortæller Kaspar Rosengreen Nielsen.

Mobile Home Center (MHC) projekt var startskuddet
Kaspar Rosengreen Nielsen er uddannet datalog fra Aarhus Universitet, og han har siden specialiseret sig inden for, databaser, webudvikling samt interaktionsdesign og smartphone udvikling. På Alexandra Instituttet er han knyttet til labbet Interactive Spaces, hvor han blandt andet er product manager for det prisbelønnede produkt Vidensbrønden. Men startskuddet til projektet var Mobile Home Center-projektet støttet af Højteknologifonden, hvor der blev udviklet en infrastruktur og en række applikationer, der gør det muligt at gøre hjemmets medier mobile og indrette sig med disse medier uanset, hvor man er.

Så uanset om det gælder tv-kanaler, samlingen af film, musik og billeder til privat eller forretningsbrug, så skal de aldrig være længere væk end mobiltelefonen og dermed til rådighed i sommerhuset, på hotel eller i bilen. B&O, Datalogisk Institut, AU og Alexandra Instituttet var partnerne i Mobile Home Center, så det var helt naturligt for B&O at benytte Alexandra Instituttet og Kaspar Rosengreen Nielsen til udviklingsarbejdet på konceptbilen.

- Jeg fik en besked, hvor jeg blev spurgt, om jeg havde lyst til at være med i et hemmeligt projekt, som havde brug for mine kompetencer og resultaterne fra MHC. Opgaven var at skabe en helhedsoplevelse, hvor App-en er hjernen, som sikrer kommunikationen mellem de mange enheder i en moderne bil. Medierne ligger i en database på bilens computer, så enhver iPhone eller iPad kan bruges til styring, fortæller Kaspar Rosengreen Nielsen.

God respons fra Kina
I løbet af det seneste år har han pendlet mellem Alexandra Instituttet i Aarhus, B&O i Struer og hos bilproducenten i Tyskland. Og Kaspar Rosengreen Nielsen er begejstret for at være tilknyttet et udviklingsprojekt på den måde, med en kunde, der har et meget fokuseret mål.

- Det er jo en konceptbil, så vi ved ikke hvad der sker med den fortsatte udvikling af modellen. Men responsen fra udstillingen i Kina var rigtig god, siger Kaspar Rosengreen Nielsen.

Til gengæld står det helt klart, at udviklingen af App-en til luksusbilen sammen med B&O er et godt referenceprojekt for Alexandra Instituttet, der lige nu fokuserer på App-udvikling både for kunder, der skal have en App her og nu samt i forskningsprojekter.

Kilde: teknologiportalen.dk / Alexandra Instituttet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11