Robotvirksomhed har sadlet om og øjner europæisk vækstmarked
Mens store dele af robotbranchen kæmper med nedskæringer og usikre forretningsmodeller, har fynske Autonomous Units fundet ny retning i infotainment og bevæger sig nu ind på det europæiske marked. Det skriver Erhverv+.
Efter coronakrisen dalede interessen for virksomhedens oprindelige produkt – desinfektionsrobotter – og Autonomous Units valgte at omstille sin forretningsmodel.
I dag fokuserer virksomheden på mobile infotainment-robotter, der bruges på messer, i lufthavne og indkøbscentre. Samarbejder med blandt andet Odense Congress Center, Rosengårdcentret og Københavns Lufthavn har åbnet døre til aktører som ECE i Hamborg og flere lufthavne i Europa.
- Vi bygger så at sige flyveren sammen med kunderne, mens vi flyver. Det er den helt store drivkraft for os, når vi sammen med kunder skaber en unik oplevelse og samtidig laver en positiv business-case, udtaler direktør og stifter Flemming Thinggaard til Erhverv+.
Virksomheden investerer fortsat i både produktudvikling og markedsudvidelse, og bruger det danske marked som platform for løbende forbedringer. På trods af et fortsat kontrolleret underskud ser Autonomous Units klare vækstmuligheder gennem tæt kundedialog og dataunderbygget produktudvikling.