Elfa Distrelec lufter store ambitioner
Sortimentet skal fordobles og elektronikdistributøren vil være en seriøs spiller på det globale marked, lyder det fra virksomhedens danske chef.
Han er nu klar til at gøre status over sit første år i spidsen for virksomheden, som har store ambitioner for fremtiden.
- Da jeg startede, havde vi 60.000 varenumre. Det tal er i dag oppe på 125.000 med et mål om, at vi når et lagerført sortiment på 250.000 varenumre og et markedsført sortiment på 1.000.000 varenumre. Samtidig har vi arbejdet med at etablere en salgsorganisation her i Danmark, så vi kan være mere på forkant og bygge relationer til kunderne, siger Mads Hesselbæk Olesen med henvisning til Peter Brandt-Nielsen og Kenny Teist Jensen, som siden starten af 2012 har haft ansvaret for kunderne henholdsvis øst og vest for Storebælt.
Planer om nyt centrallager
Elfa Distrelec er i dag en del af den schweiziske industrikoncern Dätwyler, og det giver ifølge Mads Hesselbæk Olesen det økonomiske råderum til at satse i en tid, hvor mange ellers trækker i håndbremsen.
- Vi har flere ressourcer til at implementere nye ting. Som et eksempel går vi med planer om at bygge et nyt europæisk centrallager i forbindelse med udvidelsen af vores sortiment, som skal kunne leveres fra dag til dag i hele Europa. Det er en ting, vi håber, vil stå færdigt i løbet af det næste år til halvandet.
Mads Hesselbæk Olesen mener, at elektronikbranchen herhjemme vejrer morgenluft oven på en periode med nogle turbulente år i kølvandet på de globale finansielle kriser.
- Jeg tror, at elektronikbranchen er ved at nærme sig en normalisering. Det kører ikke ud af en væksttangent, men man er heller ikke på vej ned i et sort hul. I stedet for bare at give op, bliver stadig flere virksomheder gode til at spørge sig selv, hvad det er, de skal tilbyde kunderne. Samtidig investerer kunderne også i nyt grej, og der har været gode perioder for komponentsalget, siger den danske landechef.