Kobots klar til take off på det internationale marked
Kobots lancerede i efteråret en stor international equity crowdfunding-kampagne, som gav virksomheden en stor vitaminindsprøjtning og åbnede døren til det hollandske marked. Til marts ruller de første skærerobotter ud i tulipanens hjemland.
- Crowdfunding-kampagnen rejste 12 millioner og førte til kontakt med Stan Roestenberg, der ejer det hollandske softwarefirma Keep Your Promise. Han var super begejstret over Amigo (Kobots skærerobot til byggebranchen, red.) og investerede et millionbeløb i vores virksomhed. Samtidig meldte han sig på banen som vores forhandler. KYP leverer softwareløsninger til den hollandske byggebranche og har over 50.000 brugere, så det er et helt fantastisk match, siger CEO i Kobots, Peter Hartvigsen, i en pressemeddelelse.
Hollandsk og dansk byggebranche meget ens
Den hollandske byggebranche minder ifølge Kobots på mange måder om den danske byggebranche. Der er et voksende fokus på effektivisering, digitalisering og arbejdsmiljø. Derfor er det hollandske marked også klar til at tage imod robotter, der gør hverdagen lettere for håndværkerne, mener Stan Roestenberg, der forventer at sælge minimum 50 robotter i indeværende år.
- Byggebranchen har stået stille alt for længe. Kobots har potentialet til at revolutionere branchen og gøre den klar til den digitale tidsalder. Amigo er et praktisk og simpelt værktøj, som kan bruges på byggepladsen fra dag ét. Jeg er ikke i tvivl om, at vi får stor succes i Holland, siger han.
Go west
Kobots tog det første skridt ud på det internationale marked i efteråret, da de åbnede for salg i Norge. Efter Norge og Holland står USA for tur.
- Nu har vi bevist og kvalificeret teknologien i Danmark. Vi har testet vores internationale setup i Norge. Vi ved, at vi kan stå distancen, så nu kan vi sigte højere og gå efter de helt store markeder. Lige nu forhandler vi om en distributøraftale med en af de helt store spillere på det nordamerikanske marked. Virksomheden er blandt Fortune 500, og vi forventer at have aftalen helt på plads inden sommerferien. If we can make it there, we can make it anywhere, slutter Peter Hartvigsen.