23948sdkhjf

Tyskere køber bid af dansk brændselscelleproducent

Brændselscelleproducenten Blue World Technologies i Aalborg har netop indgået en strategisk alliance med udbyder af drivsystemer og teknologi til off-highway applikationer Deutz. 

Partnerskabet er centreret omkring en salgs- og serviceaftale og med aftalen får Blue World Technologies’ markedsadgang gennem Deutz' store verdensomspændende salgs- og servicenetværk, hvilket drejer sig om 800 udbydere i 130 landeverden over. 

10 procents ejerskab

Partnerskabsaftalen er genstand for endelig due diligence med forventet afslutning i løbet af 4. kvartal 2021, på hvilket tidspunkt Deutz påtager sig en ejerandel på 10 procent i Blue World Technologies.

- Ved at samarbejde med Blue World Technologies udvider Deutz sine aktiviteter inden for udvikling af klimaneutrale drivsystemer, siger Dr. Frank Hiller, administrerende direktør for Deutz AG og fortsætter: 

- Inden for generatorindustrien ser vi et særdeles attraktivt marked som vi vil dykke ned i sammen med Blue World. Genset-brugere forventer nu også nulemission, klimaneutral teknologi til deres applikationer. Brændselsceller, der kører på 'grøn' methanol, giver en ideel løsning hertil. Deutz gør dermed yderligere fremskridt med nye teknologier, der vil flytte det forbi den konventionelle motor for at tilbyde klimaneutrale løsninger, selv for off-highway segmentet og stationære applikationer.

Stort potentiale i ny partner

Hos Blue World Technologies ser de et stort potentiale i samarbejdet med Deutz, som fra starten også har gjort det muligt for virksomheden at få en ekstra partner med ombord: 

- Vi er meget begejstrede for dette partnerskab med Deutz. Det betyder, at vi kommer til at samarbejde med en af verdens førende udviklere og producenter af motorer om en fælles udvikling og distribution af vores brændselscelleteknologi. Deutz’ investering giver os også et løft forud for vores planlagte børsnotering, og vores partnerskab med Deutz vil være et stort bidrag til at nå vores fælles mål, siger Anders Korsgaard, medstifter og administrerende direktør for Blue World Technologies.

Det er ikke kun Deutz, som det er lykkedes Anders Korsgaard at hive med ombord. 

- Vi er glade for at kunne meddele, at Vækstfonden også forventer at tage en betydelig andel i Blue World Technologies. Vi har et stærkt forhold til Vækstfonden og med disse to strategiske partnere ombord kan vi fremskynde processen med at bygge en af de største brændselscellefabrikker i Europa for at imødekomme kundernes efterspørgsel, siger Anders Korsgaard.

Tidligere på året overtog virksomheden 8.500 m2 produktionsfaciliteter i Aalborg, Danmark, og er nu i gang med at installere produktionsudstyr i det, der bliver en af de største brændselscellefabrikker i Europa.

Global rækkevidde 

Både Blue World Technologies og Deutz er dedikeret til at ændre markedet for traditionelle forbrændingsmotorer ved at bidrage med et alternativ, der understøtter skiftet mod grønne teknologier. Partnerskabet muliggør en global rækkevidde for Blue Worlds klima- og miljøvenlige stationære brændselscellegeneratorer gennem Deutzs store salgs- og servicenetværk.

- Blue World Technologies er en ung virksomhed og den globale rækkevidde, vi nu opnår ved partnerskabet med Deutz, har stor betydning for os, men også klimaet og miljøet vil drage fordel af samarbejdet, eftersom udrulningen af teknologien fremskyndes og teknologien vil blive præsenteret som et grønt alternativ til yderligere markeder uden for vores egne fokusområder inden for stationære applikationer, forklarer Anders Korsgaard.

Udover samarbejdet med Deutz, der primært er koncentreret omkring stationære brændselscellegeneratorer, fortsætter Blue World Technologies sine aktiviteter med brændselscellestakke og understøtter delsystemleverancer og systemudvikling til OEM’er inden for en lang række forskellige brancher f.eks. inden for transportsektoren, hvor brændselscelleteknologien har et stort potentiale.

Eksempler på dette er de igangværende aktiviteter inden for den maritime sektor, hvor Blue World Technologies undersøger brugen af methanol-brændselsceller som maritim hjælpekraft i et modulært design, der kan skaleres op til 5 MW samt indsatsen inden for hjælpekraftenheder (APU) til mobilitetsapplikationer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062